Emigranttipoikien tanssiorkesteri Livady
|
| Balalaikka- ja banjo-orkesteri Livady vuonna 1935. Harmonikkaa pitelevä George de Godzinsky oli Livadyn keskeinen muusikko. Godzinskyn perhearkisto. |
George de Godzinsky oli vielä koulupoika, kun hän perusti kavereittensa kanssa 1920-luvun lopulla balalaikka- ja banjo-orkesteri Livadyn. Kaikki orkesterin jäsenet olivat emigranttipoikia, he kävivät venäläistä koulua ja kuuluivat venäläiseen Polunlöytäjät-partioon.

Polunlöytäjät-partion musiikki-illan ohjelma suomeksi ja ruotsiksi. Godzinskyn perhearkisto.
Livadyssa soittivat muun muassa Putilinin veljekset Ivan ja Mihail, Wittenbergin veljekset Aku ja Boris, Boris Anischev, Nikolai Trapeznikoff, Motschigin ja Nikaroffin veljekset. Orkesteri esiintyi aluksi emigranttipiireissä ja Polunlöytäjien omissa tilaisuuksissa. Maineen levitessä Livady kutsuttiin soittamaan tanssimusiikkia myös muihin Helsingin kouluihin.
"LAPUAN LIIKE OLI MEITÄ VASTAAN"
Yhtä poikkeusta lukuunottamatta venäläisemigranttien orkesteriin suhtauduttiin suopeasti. “Suomessa oli vain hyvin pieni piiri, Lapuan liike, joka oli meitä vastaan”, Godzinsky on kertonut haastattelussa vuosikymmeniä myöhemmin.
Yleisporvarillinen, kommunismin vastainen Lapuan liike oli voimissaan
vuosina 1929 - 1932. Liike radikalisoitui, muuttui äärioikeistolaiseksi ja
väkivaltaiseksi, ja kiellettiin lopulta toukokuussa 1932. Monet Lapuan
liikkeen vaatimuksista toteutettiin.
|
| Livady ja orkesterin tunnus vuonna 1935. George vasemmalla flyygelin ääressä, hänestä oikealle Ivan Putilin ja Alex Wittenberg. Godzinskyn perhearkisto. |
Kuinka paljon Livady keikkaili 1930-luvun alkuvuosina, siitä ei ole tietoa, sillä orkesterin esiintymisistä ei ilmoitettu sanomalehdissä. Todennäköisesti Livadyn keikat olivat riippuvaisia Georgen aikatauluista. George oli aloittanut syksyllä 1930 piano-opinnot Helsingin Konservatoriossa. Kesällä 1931 hänestä tuli isänsä Franciszek de Godzinskyn François-orkesterin toinen pianisti. Toisinaan George johti itse François-orkesteria, ja silloin kokoonpanosta käytettiin nimeä George de Godzinskyn orkesteri tai Sweet Swing Serenades.
Opintojen ja ravintolakeikkojen lisäksi George säesti emigranttien tilaisuuksissa ja esiintyi satunnaisesti radiossa. Työt lisääntyivät vielä huomattavasti, kun George 1933 kiinnitettiin Suomalaisen Oopperan vakituiseksi harjoituspianistiksi ja kapellimestarien apulaiseksi.
Kaikkien kiireittensä keskellä George kaipasi kuitenkin Livadyn poikien
seuraa ja yhteistä musisointia. Joulukuussa 1933 George oli avustamassa
Josephine Bakerin 16-miehistä Baker Boys -orkesteria, ja ehkä Baker
Boys sytytti hänessä kipinän soittaa jazzia Livadyn kanssa. Kevään 1934
jälkeen lehtiin alkoi ilmestyä ilmoituksia Livadyn keikoista ja
partiopoikien balalaikka- ja banjo-orkesteria alettiin nyt kutsua
jazzorkesteriksi. Livadysta tuli Georgelle tärkeä osa muusikon elämää
lukuisine esiintymisineen.
|
| Livady noin 1935. George flyygelin vieressä harmonikka sylissään. Godzinskyn perhearkisto. |
LIVADY NOUSEE TANSSIORKESTERIEN ETURIVIIN
Livadyn ainoa keikka keväällä 1934 oli 20. tammikuuta venäläisen Polunlöytäjät-partion “viihtyisässä tanssi-illassa” Yksityisellä ruotsalaisella tyttökoululla osoitteessa Apollonkatu 12. George oli kevään varattu, sillä kaiken muun lisäksi hän ryhtyi opiskelemaan kapellimestariksi yksityisesti Georg Schnéevoigtin johdolla. Livadyn kesätauko johtui taas siitä, että kesällä George matkusti perheensä mukana Puolaan.
Syksy 1934 oli Livadylle vilkas. Orkesteri esiintyi menestyksekkäästi pääkaupungissa ja sen ulkopuolella. “Ohjelmistossamme oli yli 180 teosta venäläisistä valsseista argentiinalaisiin tangoihin", Godzinsky on muistellut myöhemmin.
|
|
| Livady esiintyi Polunlöytäjät-partion tanssi-iltamassa 20. syyskuuta 1934. Ilmoitus Helsingin Sanomissa 20.9.1934. Suomen Kansalliskirjasto / Sanomalehtien digiarkisto. |
Syyskuun 20. päivänä “jazzorkesteri” Livady soitti kabareeohjelmaa Uusmaalaisten osakuntatalossa Kasarmikadulla. Tilaisuudessa kerättiin kymmenen markan pääsylippu Polunlöytäjät-partion hyväksi. Syyskuun 30. päivänä Hufvudstadsbladetissa julkaistussa venäjänkielisessä ilmoituksessa kerrottiin, että Livady esiintyi tanssiaisissa Rakennusmestarien talolla.
Lokakuun 6. päivänä George piipahti Viipurissa emigranttien iltamissa, mutta oli jälleen mukana, kun Livady 20. lokakuuta esitti kabareeohjelmaa Yksityisella ruotsalaisella tyttökoululla. Marraskuun 17. päivänä orkesteri esiintyi samassa osoitteessa Spanarnas-partion tanssi-illassa, ja 29. joulukuuta juhlittiin joulua kabareeohjelmalla Uusmaalaisten osakuntatalossa.
Livadyn vuosi 1934 huipentui joulukuussa, kun Sosialisti-lehti nosti sen suomalaisten tanssiorkesterien eturiviin: “Dallapé, Melody Boys, Embassy, Livady, Amarillo. Aikaansa seuraava ihminen tietää, ettei tässä ole kysymys siansaksasta. Ei, vaan nykyaikaisesta suomalaisesta musiikista.”
LIVADYN KEIKKAPUTKI SYKSYLLÄ 1935
Vuosi 1935 alkoi Livadyn osalta hiljaisesti, sillä Georgella riitti Konservatorion ja Oopperan ohella muutakin puuhaa. Tammikuun 26. päivänä klo 18.20 hän esiintyi radion suorassa lähetyksessä pietarilaisen emigranttimuusikon Alexander Harpffin kanssa. Ohjelmassa oli Anton Rubinšteinin D-duuri-sonaatti sellolle ja pianolle. Helmikuun 27. päivänä klo 18.25 George ja Hans Aufrichtig soittivat radiossa nelikätisesti jälkimmäisen sovittamia pohjalaisia tansseja. Harjoituskapellimestari Aufrichtig oli Georgen kollega Suomalaisessa Oopperassa.
Puolan kansallispäivänä 3. toukokuuta George esiintyi pianosolistina
Suomalais-puolalaisen yhdistyksen illanvietossa Seurahuoneella.
Livadyn tiettävästi ainoa keikka keväällä oli 12. toukokuuta
emigranttien tanssiaiset Rakennusmestarien talolla.
Konservatorion julkisessa kevätnäytteessä 26. toukokuuta George esiintyi
jälleen sellisti Uljas Viitasalon kanssa. Ohjelmassa oli ensimmäinen
osa Johannes Brahmsin e-molli-sonaatista pianolle ja sellolle.
Nimimerkki A.V. kirjoitti Georgen osuudesta Helsingin Sanomissa seuraavasti:
“Godzinskyn taito on ennestään hyvin tunnettu ja tämän keväisissäkin
näytteissä moneen kertaan merkille pantu.”
|
|
| Livady lähdössä keikkamatkalle Helsingin Vironkadulta. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
| Livadyn keikkabussissa onpi tunnelmaa. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
| Livadyn tyylikkäitä soittajapoikia. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
|
Pissatauko. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
| Keikkamatkalla. Godzinskyn perhearkisto. |
Livady perillä esiintymispaikalla Enson Seurahuoneella. Godzinskyn perhearkisto.
Alkukesästä Livady esiintyi vain kerran, 30. kesäkuuta nuorisoyhdistyksen kesäjuhlassa Viikinkikodissa. Sitten elokuussa alkoi 7-miehisen orkesterin varsinainen keikkaputki. Livady soitti 11. elokuuta Tuomarinkylässä Södrikin VPK:n kesäjuhlassa, 17. elokuuta Viikinkikodissa urheiluseuran tansseissa, ja 18. elokuuta Turuntien juhlapaikalla Haagan ruotsinkielisen yhdistyksen tanssiaisissa. Elokuun 21. päivänä klo 19.15 George kävi esittämässä suorassa lähetyksessä Yleisradion Fabianinkadun studiossa improvisaatioita nykyaikaisista tanssi-iskelmistä. Kolme päivää myöhemmin, 24. elokuuta hän oli jälleen Livadyn kanssa Södrikin VPK:n iltamissa, ja 31. elokuuta Munkkiniemen kansakoululla Haagan ruotsinkielisten venetsialaisissa.
Syyskuun 7. päivänä Livady tanssitti Kauklahden VPK:n Valhallassa, 21.
päivänä Suomalais-puolalaisessa yhdistyksessä Yksityisellä ruotsalaisella
tyttökoululla, ja 28. päivänä Kanta-Hämeen kerhossa Hämäläisten talolla.
Lokakuun 12. päivänä Livady keikkaili tanssiaisissa Lohjan Harjulassa. Pari päivää myöhemmin, 23. lokakuuta klo 20.30 George soitti radiossa “iskusävelmiä pianolla”. Kun Ivan Putilinin mandoliiniorkesteri esiintyi radiossa 30. lokakuuta klo 17, sen ohjelmassa oli Georgen säveltämä Capriccio-polkka.
![]() |
| Ilmoitus Viipurissa ilmestyvässä sanomalehti Karjalassa 1. marraskuuta 1935. Kansalliskirjasto / Sanomalehtien digiarkisto. |
|
|
| Livadyn poikia marraskuisessa Viipurissa. Taustalla Pyöreä torni. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
| Viipurin linna. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
| Torkkeli Knuutinpoika ja Viipurin linna. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
| Livadyn muusikoita Viipurissa. Godzinskyn perhearkisto. |
ŠALJAPIN KATKAISEE LIVADYN KEIKKAPUTKEN
Viisi päivää Livadyn Viipurin keikan jälkeen, 20. marraskuuta maailmankuulu venäläinen bassobaritoni Fjodor Šaljapin tuli vierailulle Suomalaiseen Oopperaan. Kun Šaljapin törmäsi Oopperalla harjoitushuoneeseen, missä George säesti erästä tenoria, 21-vuotiaan
pianistin aikataulut menivät kokonaan uusiksi. Šaljapin halusi Georgen
säestäjäkseen pian alkavalle Kaukoidän kiertueelleen.
George oli Livadyn kapellimestari, pianisti, harmonikan soittaja, säveltäjä ja sovittaja. Kun George joulukuussa matkusti pois yli puoleksi vuodeksi, Livadyn keikkaputki katkesi, eikä se Georgen Kaukoidän kiertueen aikana esiintynyt kertaakaan. Toisella puolella maapalloa George ei unohtanut soittajakavereitaan, vaan kirjeissään kotiväelle lähetti terveisiä Ulla Boreniukselle, Harry Heinrichsenille, Saxelinille, Stackeylle ja Livadyn pojille.
Lue seuraavaksi
Maailmankuulu basso Fjodor Šaljapin nappaa nuoren Georgen säestäjäksi
Kaukoidän kiertueelle
Teksti: Tiina-Maija Lehtonen
EMIGRANTPOJKARNAS DANSORKESTER LIVADY
|
| Livadys balalaika- och banjoorkester 1935. George de Godzinsky, som spelade dragspel, var den centrala musikern i Livady. Familjen Godzinskys arkiv. |
George de Godzinsky var fortfarande en skolpojke när han och hans vänner grundade balalaika- och banjoorkestern Livady i slutet av 1920-talet. Alla medlemmarna i orkestern var söner till emigranter, gick i ryska skolor och tillhörde ryska scoutkåren Stigfinnarna. Bland medlemmarna i Livady fanns bröderna Ivan och Mikhail Putilin, bröderna Aku och Boris Wittenberg, Boris Anischev, Nikolai Trapeznikoff, bröderna Motschig och bröderna Nikaroff. Orkestern uppträdde till en början i emigrantkretsar och vid evenemang som organiserades av Stigfinnarna själva. I takt med att ryktet spred sig blev Livady inbjuden att spela dansmusik även i andra skolor i Helsingfors.
"LAPPORÖRELSEN VAR EMOT OSS"
Med ett enda undantag var man positivt inställd till den ryska invandrarorkestern. "Det fanns bara en mycket liten krets i Finland, Lapporörelsen, som var emot oss", berättade Godzinsky i en intervju flera decennier senare.
Den borgerliga, antikommunistiska Lapporörelsen var som starkast mellan
1929 och 1932. Rörelsen radikaliserades, blev högerextrem och våldsam, och
förbjöds slutligen i maj 1932. Många av Lapporörelsens förslag kom att
genomföras.
|
| Livady och orkesterns emblem 1935. George till vänster vid flygeln, med Ivan Putilin och Alex Wittenberg till höger om sig. Familjen Godzinskys arkiv. |
Hur mycket Livady turnerade i början av 1930-talet är inte känt, eftersom
orkesterns framträdanden inte återgavs i tidningarna. Det är troligt att
Livadys konserter var beroende av Georges kalender. George hade påbörjat
sina pianostudier vid Helsingfors konservatorium hösten 1930. Sommaren 1931
blev han andre pianist i sin fars Françiszek de Godzinskys François
Orchestra. Ibland dirigerade George själv François Orchestra, och ensemblen
kallades då George de Godzinsky Orchestra eller Sweet Swing Serenades.
Vid sidan av studierna och restaurangjobben spelade George på emigranternas tillställningar och uppträdde tidvis i radio. Georges arbete ökade avsevärt när han 1933 utsågs till ordinarie repetitionspianist och assisterande kapellmästare vid Finska Operan.
Men mitt i allt det hektiska saknade George ändå umgänget med
Livady-pojkarna och att spela tillsammans. I december 1933 assisterade
George Josephine Bakers 16-mannaorkester Baker Boys, och kanske var
det Baker Boys som tände gnistan hos honom att spela jazz med Livady. Efter
våren 1934 började annonser för Livadys spelningar dyka upp i tidningarna,
och scouternas balalaika- och banjoorkester började nu kallas för jazzband.
Livady blev en viktig del av Georges liv som musiker, med ett stort antal
framträdanden.
|
| Livady cirka 1935. George bredvid flygeln med sitt dragspel i famnen. Familjen Godzinskys arkiv. |
LIVADY TAR PLATS I DANSORKESTRARNAS FRÄMSTA LED
Livadys enda framträdande under våren 1934 var den 20 januari under en "mysig danskväll" med ryska scoutkåren Stigfinnarna i den Privata Svenska Flickskolan på Apollogatan 12. George hade en hektisk vår, eftersom han utöver allt annat började studera privat för Georg Schnéevoigt för att bli kapellmästare. Livadys sommaruppehåll berodde återigen på att George under sommaren reste med sin familj till Polen.
Hösten 1934 var en hektisk tid för Livady. Orkestern uppträdde framgångsrikt både i och utanför huvudstaden. "Vårt program omfattade över 180 verk, från ryska valser till argentinska tangon", minns Godzinsky senare.
|
|
| Livady uppträdde vid Stigfinnarnarnas dansafton den 20 september 1934. Annons i Helsingin Sanomat den 20 september 1934. Finlands nationalbibliotek / Tidningarnas digitala arkiv. |
Den 20 september uppträdde "jazzorkestern" Livady med ett
kabaréprogram på Nylands nation på Kaserngatan. En inträdesbiljett på tio
mark insamlades till förmån för scoutkåren Stigfinnarna. I en ryskspråkig
annons som publicerades i Hufvudstadsbladet den 30 september stod det att
Livady uppträdde på en dansgala i Byggmästarnas hus.
Den 6 oktober tittade George in vid en emigrantkväll i Viborg, men var tillbaka igen när Livady uppträdde med en kabaréföreställning på Privata Svenska Flickskolan den 20 oktober. Den 17 november uppträdde orkestern vid en danskväll på Stigfinnarnarnas fest på samma adress och den 29 december firades julen med ett kabaréprogram vid Nylands nation.
Året 1934 kulminerades för Livady i december, då tidningen Sosialisti
placerade orkestern i främsta ledet bland de finska dansorkestrarna:
"Dallapé, Melody Boys, Embassy, Livady, Amarillo. Den som har varit med ett
tag vet att det inte handlar om nonsens. Nej, det handlar om modern finsk
musik."
LIVADYS TURNÉSVIT HÖSTEN 1935
Året 1935 började lugnt för Livady, eftersom George hade annat att göra förutom konservatoriet och operan. Den 26 januari kl. 18.20 uppträdde han i direktsänd radio tillsammans med den emigrerade musikern Alexander Harpff från S:t Petersburg. På programmet stod bl.a. Anton Rubinsteins Sonat i D-dur för cello och piano. Den 27 februari kl. 18.25 spelade George och Hans Aufrichtig fyrhändigt i radion baskiska danser arrangerade av den senare. Aufrichtig var Georges kollega på Finska Operan.
På polska nationaldagen den 3 maj uppträdde George som pianosolist på Finsk-Polska Föreningens kvällsfest på Socis. Livadys enda konsert under våren var veterligen emigranternas dansbal den 12 maj i Byggmästarnas hus.
Vid konservatoriets offentliga våruppvisning den 26 maj uppträdde George igen tillsammans med cellisten Uljas Viitasalo. På programmet stod första satsen i Johannes Brahms sonat i e-moll för piano och cello. Signaturen A.V. skrev om Georges framträdande i Helsingin Sanomat: "Godzinskys talang är redan mycket känd och har noterats även många gånger under vårens framträdanden."
|
|
| Livady på väg ut på turné från Estnäsgatan i Helsingfors. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
| Stämning i Livadys turnébuss. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
| Livadys eleganta musiker. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
|
Kisspaus. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
|
På turné. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
| Livady anländer till Ensos Seurhahuone där de skall uppträda. Familjen Godzinskys arkiv. |
Under försommaren uppträdde Livady endast en gång, den 30 juni på
ungdomsföreningens sommarfest i Vikingahuset. I augusti gav sig sedan den 7
man starka orkestern ut på turné. Den 11 augusti spelade Livady på Södrik
FBK:s sommarfest i Domarsby, den 17 augusti på Vikingahusets
idrottsförenings dans och den 18 augusti i Åbovägens festlokal på Haga
svenskspråkiga förenings bal. Den 21 augusti kl. 19.15 uppträdde George med
direktsända improvisationer av moderna dans-schalgers i Rundradions studio
på Fabiansgatan. Tre dagar senare, den 24 augusti, var han återigen med
Livady på Södrik FBK:s gala och den 31 augusti vid Munksnäs folkskola under
Hagas svenskspråkigas Venetianska afton.
Den 7 september dansade man till Livady på Köklax FBK:s Valhalla, den 21 september på Finsk-Polska Föreningens fest vid Privata Svenska Flickskolan och den 28 september på Egentliga Tavastlands klubb i Hämäläisten talo.
Den 12 oktober uppträdde Livady på en dansbal i Harjula i Lojo. Ett
par dagar senare, den 23 oktober kl. 20.30, spelade George "schalgers på
piano" i radion. När Ivan Putilins mandolinorkester uppträdde i radion den
30 oktober kl. 17.00 spelade de Capriccio-polkan som George hade
komponerat.
Den 2 november spelade Livady på en danskväll i Grankulla FBK-hus och den 9 november på flickpatrullen Kamraternas dans vid Privata Svenska Flickskolan. Den 15 november uppträdde Livady i Viborg på ett emigrantevenemang i den nya hotellrestaurangen Knut Pose.
|
|
| Livadys pojkar i Viborg i november. Runda tornet i bakgrunden. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
| Viborgs slott. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
| Torkkeli Knuutinpoika och Viborgs slott. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
| Livady's musiker i Viborg. Familjen Godzinskys arkiv. |
SHALYAPIN AVBRYTER LIVADYS TURNÉSVIT
Fem dagar efter Livadys konsert i Viborg, den 20 november , uppträdde Fyodor Shalyapin på Finska Operan som Mefisto i Gounods Faust. När den världsberömde bassångaren snubblade in i repetitionslokalen där George ackompanjerade en sångare, kastades den 21-årige pianistens schema om helt och hållet. Šaljapin ville att George skulle följa med honom som ackompanjatör på hans kommande turné till Fjärran Östern.
George var Livadys dirigent, pianist,
ackordionist, kompositör och arrangör. När George i december reste bort i
mer än sex månader bröts Livadys turnésvit. Under Georges turné i Fjärran
Östern uppträdde Livady inte alls.
Läs som nästa Den världsberömde bassångaren Fyodor Shalyapin tar med unge George på
turné till Fjärran Östern
Text: Tiina-Maija Lehtonen
Svensk översättning: Christian de
Godzinsky













