Emigranttien kulttuuririennot ja venäläinen baletti
Venäläisemigrantteihin suhtauduttiin yhä 1930-luvun Suomessa torjuvasti.
Emigrantit pitivät matalaa profiilia ja pysyttelivät omissa tutuissa,
turvallisissa ympyröissään. Oma yhteisö oli tärkeä, ja yhteisiä tilaisuuksia
järjestettiin runsaasti, jotta päästiin tapaamaan kohtalotovereita, puhumaan
äidinkieltä ja ylläpitämään venäläisiä perinteitä.
|
| Venäläisen klubin jäseniä ryhmäkuvassa 1930-luvulla. Museovirasto / Alexander Savialoff. |
|
| Illanvieton ruokapöytä notkui herkkuja 1936. Museovirasto / Pietinen. |
Vaikka Neuvostoliitosta kantautuvat uutiset Stalinin puhdistuksista
herättivät pelkoa ja levottomuutta, emigrantit riitelivät keskenään
ankarasti. Eri poliittisilla suuntauksilla oli bolševismin jälkeisen Venäjän
varalle eri suunnitelmat. Erimielisyydet levisivät politiikasta kulttuuriin.
Eripuraiset seurapiirit eivät mahtuneet samoihin tilaisuuksiin,
konserttisali oli siihen liian pieni.
|
| Venäläisen klubin johtokunta samassa huoneessa 1936. Museovirasto / Pietinen. |
Enemmistö emigranteista kavahti keskinäisiä riitoja ja pysytteli syrjässä vehkeilyistä. Jokapäiväisen leivän hankkimisessa oli haastetta tarpeeksi. Ruumiillista työtä tekevät, työläis- ja käsityöläistaustaiset jättäytyivät tarkoituksella “herrojen klubin” ulkopuolelle. Jotkut eivät halunneet elää eristyksissä suomalaisesta yhteiskunnasta, vaan opettelivat suomen- ja ruotsinkielen, kävivät töissä ja kasvattivat lapsensa kaksi- ja kolmikielisiksi.
Silti sulautuminen suomalaiseen väestöön oli vielä 1930-luvulla erittäin harvinaisia. Nuorta emigranttipolvea ei kiinnostanut Venäjän tulevaisuus ja paluu Venäjälle samalla tavalla kuin vanhaa. Kun nuoret ryhtyivät rakentamaan tulevaisuuttaan Suomeen, heitä pidettiin menetettyinä. Ristiriidat vanhan ja nuoren emigranttipolven välillä kärjistyivät.
EMIGRANTTIEN KULTAINEN KUKKO
Vaikka vilkas ja seurallinen George de Godzinsky solmi 1930-luvun
alussa uusia tuttavuuksia Konservatoriolla ja Yleisradiossa, lähimmät
ystävät löytyivät edelleen Helsingin ja Viipurin emigranttipiireistä. George
osallistui ahkerasti emigranttien seuraelämään ja toimi joka viikko
torstai-iltaisin Venäläisen siirtokunnan ohjelmallisten illanviettojen
säestäjänä. “Lopuksi oli puolitoista tuntia tanssia, ja minä soitin pianolla
tai flyygelillä tanssimusiikkia", Godzinsky on muistellut vuosikymmeniä
myöhemmin.
|
| Balalaikkaorkesteri viihdyttää klubin illanvietossa 1936. Museovirasto / Pietinen. |
|
| Venäläisen klubin jäseniä tyylikkäinä illanvietossa 1936. Museovirasto / Pietinen. |
Emigrantit pyörittivät korkeatasoista kulttuurielämää suurelta yleisöltä salassa. Joulukuussa 1932 esitettiin Valkoisessa salissa lyhennetty versio Nikolai Rimski-Korsakovin oopperasta Kultainen kukko. George pääsi kokeilemaan nyt ensimmäisen kerran, millaista oli johtaa oopperaa. “Eikä sitä ollut kukaan minulle opettanut! Olin vain nähnyt, miten muut johtivat. Olin vain itseoppinut nuorukainen, joka oli yrittänyt oppia toisten virheistä: noin en siis koskaan saa tehdä!” Oopperaorkesteri koostui pääosin harrastajista. “Ja kaupunginorkesterin kaverit tulivat auttamaan. Se oli oikein hyvää kehitystä tulevalle kapellimestarille”, Godzinsky on muistellut.
Myös Kultaisen kukon kuoro ja solistit olivat kaikki harrastelijoita. “Mutta millaiset äänet heillä olikaan! Muutamia heistä en unohda koskaan. Mukana oli tenori Harry Heinrichsen, jonka isä oli tanskalainen ja äiti venäläinen, oli baritoni Boris Levitsky, joka oli laulanut Pietarin oopperan kuorossa, ja oli Maria Sokolov, joka usein oli pääosassa.”
Orkesterikokoonpanoon kuuluvan pianon virityksestä vastasi herra Sensloff, sama mies, joka kymmenen vuotta aikaisemmin oli pelastanut Imatralla Onnelan flyygelin. Sensloff oli muuttanut Viipurista Helsinkiin ja ryhtynyt kouluttamaan Fazerin musiikkikaupan pianonvirittäjiä.
Emigranttien venäjänkielinen Zurnal O.R.M. -lehti kiitteli vuolaasti tammikuun numerossaan 1933 Georgen panosta Kultaisen kukon esityksessä ja painotti, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun 18-vuotias George de Godzinsky toimi oopperakapellimestarina.
VENÄLÄINEN BALETTI
Venäläisemigranttien mukana kulttuurivaikutteet tulivat Suomeen suoraan
suurkaupungeista, Pietarista ja Moskovasta. Emigrantit esittivät muun muassa
Mihail Bulgakovin ja Nikolai Gogolin näytelmiä, mutta
kielimuurista johtuen vaikutus suomalaiseen teatteriin jäi vähäiseksi.
|
| Viipurissa 1899 syntynyt ja Pietarissa opiskellut Suomalaisen Oopperan ballerina Mary Paischeff 1929. Museovirasto / Sigurd Rasmussen. |
Kuvataiteessa, musiikissa ja tanssissa vaikutteet levisivät laajemmin, ja varsinkin venäläinen baletti nautti suurta kansainvälistä mainetta. Emigrantit työskentelivät eri puolilla tanssijoina, koreografeina, ohjaajina ja tanssikoulujen johtajina. Kuuluisin oli Sergei Djagilevin Venäläinen baletti, joka oli kukoistanut Pariisissa kaksi vuosikymmentä aina Djagilevin kuolemaan saakka 1929.
Myös Suomessa tunnetut tanssijat Mary Paischeff,
Lucia Nifontova, Alexander Saxelin ja George Gé pitivät
venäläisen baletin mainetta yllä 1920-1930 -luvuilla.
|
| Balettitanssija, koreografi ja Suomalaisen Oopperan ensimmäinen balettimestari George Gé 1930-luvulla. Museovirasto / Heinrich Iffland. |
George Gé, alkuperäiseltä nimeltään George Grönfelt, oli syntynyt 1893 Pietarissa liikemies Ernst Grönfeltin ja puolisonsa Amelie Söderbergin perheeseen. George opiskeli sekä pianonsoittoa Pietarin keisarillisessa konservatoriossa että tanssia yksityisesti Keisarillisen baletin tanssijan, Nikolai Legatin johdolla. Vuosina 1917-1920 Gé toimi sekä Pietarin Mihailovski-teatterin tanssijana että useiden pietarilaisten balettikoulujen säestäjänä, kunnes siirtyi Helsinkiin.
Myös Alexander Saxelin oli hankkinut koulutuksensa Pietarissa. Viipurissa
1899 syntynyt Saxelin pääsi Keisarilliseen balettikouluun 11-vuotiaana ja
sai ainoana suomalaisena koulun päästötodistuksen 1919. Saxelin palasi 1921
Viipuriin ja muutti seuraavana vuonna Helsinkiin, mistä käsin hän teki
kiertueita Eurooppaan, toimi opettajana ja avusti ballerinoja
tanssinäytöksissä.
|
| Viipurissa 1899 syntynyt Alexander Saxelin sai ainoana suomalaisena päätötodistuksen Pietarin keisarillisesta balettikoulusta. Wikipedia. |
Kun Suomalaisen Oopperan johtaja Edvard Fazer 1922 perusti oopperan yhteyteen myös baletin, hän kutsui Gén sen ensimmäiseksi balettimestariksi. Monet Oopperan balettiin kiinnitetyistä tanssijoista olivat emigrantteja, minkä lisäksi Bulevardilla vieraili emigranttikoreografeja Euroopasta.
Suomalaisen Oopperan balettia ihailtiin, mutta oli myös niitä, joiden
mielissä emigranttien suuri näkyvyys herätti “ryssävihaista” pahennusta.
Asia eteni 1930-luvulla eduskuntaan, missä Oopperan baletin saamaa
valtionapua vastustettiin perusteluna venäläistanssijoiden liian suuri
lukumäärä. Jotta Suomalaisen Oopperan kansallinen maine ei kärsinyt, monet
venäläistanssijoista suomensivat nimensä.
Samoihin aikoihin monet muutkin emigrantit vaihtoivat nimensä, sillä
1930-luvun suomalaisessa ilmapiirissä oli vaikea menestyä venäläisellä
nimellä. Paineesta huolimatta Franciszek de Godzinskyn perhe piti
tiukasti kiinni puolalaisesta sukunimestään.
|
|
| George opiskeli syksystä 1930 pianonsoittoa Helsingin Konservatoriossa Selim Palmgrenin oppilaana. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
| Nuori pianisti yläkulmasta. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
| George oli 1930-luvun alussa Venäläisen siirtokunnan luottopianisti. Godzinskyn perhearkisto. |
BALETTIMESTARI GEORGELLE: "SINUN TULEVAISUUTESI ON TÄÄLLÄ TEATTERISSA"
Venäläisen siirtokunnan luottopianistina George kutsuttiin 1930-luvun alussa säestämään emigranttien balettinäytöksiä. “Hauskinta oli, että ponnistukset palkittiin. Esityksiin tuli paljon yleisöä, ehkä enemmän suomenruotsalaisia kuin suomalaisia.”
Erään tanssinäytöksen harjoituksissa George tutustui Alex Saxeliniin, joka
puolestaan esitteli hänet balettimestari Gélle. Heti ensikohtaamisessa Gé
lausui nuorelle pianistille merkitsevästi: “Sinun tulevaisuutesi on täällä
teatterissa.”
|
|
Suomalaisen Oopperan baletti harjoittelee George Gén (vasemmalla)
johdolla 1932. Museovirasto / Pietinen. |
|
| Koreografi George Gé joutsenprinsessan halauksessa 1932. Museovirasto / Pietinen. |
|
| Balettimestari George Gé ja baletin henkilökuntaa 1932. Museovirasto / Pietinen. |
Tutustuminen Gé’hen ja Saxeliniin avasi Georgelle ovet Suomalaisen Oopperan balettiin. Konservatorion piano-oppilaalle tuli nyt kiire ehtiä aamuisin Bulevardille säestämään baletin harjoituksia. “Se oli hyvin kiinnostavaa, koska olin ihastunut balettimusiikkiin ja balettirepertoaariin.” Työ harjoituspianistina toi myös tervetulleita lisätienestejä. “Sain osan toimeentulosta sillä tavalla.”
Baletin rinnalla George osallistui edelleen emigranttien
kulttuuririentoihin. Kultainen kukko -oopperasta oli tuskin selvitty, kun
emigranttien Polunlöytäjät-partio esitti 13. tammikuuta 1933
kolminäytöksisen satunäytelmän Oppineen kissan taru. Tekstin oli
laatinut vapaaherra K. Maydell Mary Paischeffin ja Alexander
Saxelinin “herttaisella avustuksella”. Ja “musiikin oli erikoisesti
tilaisuuteen säveltänyt ja orkesterille sovittanut partiolainen
G. Godzinsky.” Säestyksestä vastasi salonkiorkesteri. Tilaisuus, jonka
lipputulot käytettiin Polunlöytäjien hyväksi, päättyi yleisiin tansseihin.
|
| Lastenjuhla Venäläisellä klubilla 1930-luvulla. Museovirasto / Alexander Savialoff. |
GEORGESTA KANSAINVÄLISTEN TANSSIVIERAIDEN SÄESTÄJÄ
SUOMALAISEN OOPPERAN BALETIN KAPELLIMESTARINA VIIPURISSA
Maaliskuun 12. päivänä 1934 Suomalaisen Oopperan baletti teki vierailun Viipuriin. Viipurin vanhassa teatteritalossa järjestetyssä tilaisuudessa nähtiin George Gén koreografioita, ensin yksinäytöksinen baletti Carneval säveltäjinä Kreisler, Drigo ja Lancer ja sitten kohtauksia baleteista Joutsenlampi, Prinsessa Ruusunen, Arlekinin miljoonat, Don Quijote, Sininen helmi ja Pas Hongrois. Esiintyjinä vuorottelivat tunnetut tanssijat Lucia Nifontova, Arvo Martikainen, Alexander Saxelin, Liisi Hallas, Irja Koskinen, Margit Lilius ja Airi Säilä.
Tanssijoiden lisäksi Viipuriin matkusti myös Suomalaisen Oopperan orkesteri - siis joukko Helsingin kaupunginorkesterin muusikoita - ja George, joka toimi illan kapellimestarina. "Se oli ensimmäinen kerta, kun esiinnyin julkisesti", Godzinsky totesi viisi vuosikymmentä myöhemmin ja lisäsi, että ystäviensä mielestä hän voisi viettää 50-vuotistaiteilijajuhlaa. Vaikka baletti-ilta Viipurissa tarkkaan ottaen ei ollut 19-vuotiaan Georgen ensimmäinen julkinen esiintyminen kapellimestarina, merkkitapaus se kyllä oli hänen urallaan.
Maaliskuun 22. ja 26. päivinä 1934 George säesti Kansallisteatterissa 18-vuotiasta tanskalais-jaavalaista Nini Theiladea. Tanssijattaren vetäessä henkeä George soitti pianosooloja; Grünfeltin Romancen, Moskowskin Lieberswaltzerin, Chopinin Es-duuri Nokturnon ja Dvořákin Slaavilaisen tanssin e-molli nro 8.
Nini Theiladen näytösten järjestelyistä vastasi Fazerin konserttitoimisto. George oli vakiinnuttanut asemansa pianistina, johon oopperajohtaja Fazerin omistama ja emigranttisäveltäjä Ernest Pingoud'n johtama konserttitoimisto usein turvautui.
Lue seuraavaksi
Suomalaisen Oopperan harjoituspianisti kohtaa suuret maestrot
Teksti: Tiina-Maija Lehtonen
EMIGRANTERNAS KULTUREVENEMANG OCH RYSKA BALETTEN
Ännu på 1930-talet var man fientligt inställd till ryska invandrare i
Finland. Emigranterna höll en låg profil och höll sig inom sina egna bekanta
och trygga kretsar. Den egna gemenskapen var viktig och det fanns gott om
gemensamma evenemang där man kunde träffa andra emigranter, tala sitt
modersmål och upprätthålla de ryska traditionerna.
|
| Medlemmar i Ryska klubben i ett gruppfoto på 1930-talet. Museiverket / Alexander Savialoff. |
|
| Middagsborden dignande av läckerheter 1936. Museiverket / Pietinen. |
Även om nyheterna om Stalins utrensningar i Sovjetunionen skapade
rädsla och oro, stred emigranterna häftigt sinsemellan. Olika politiska
riktningar hade skilda planer för det postbolsjevikiska Ryssland. Oenigheten
spred sig från politiken till kulturen. De oeniga sociala kretsarna rymdes
inte på samma tillställningar, konsertsalen var för liten.
|
| Ryska klubbens styrelse i samma rum 1936. Museiverket / Pietinen. |
Majoriteten av emigranterna skydde inbördes gräl och höll sig borta från intriger. Bara utmaningen att tjäna sitt dagliga bröd var tillräcklig. De som gjorde fysiskt arbete och kom från arbetar- och hantverkarklassen uteslöt sig medvetet från ”herrklubben”. En del ville inte leva isolerade från det finska samhället, utan lärde sig finska och svenska, gick ut i arbetslivet och uppfostrade sina barn till två- och trespråkiga.
Trots detta var integreringen med den finska befolkningen fortfarande ytterst sällsynt på 1930-talet. Den unga generationen emigranter var inte lika intresserade av Rysslands framtid eller av att återvända till Ryssland - som den äldre generationen var. När de unga började bygga upp sin framtid i Finland ansågs de vara förlorade. Konflikterna mellan den gamla och den unga emigrantgenerationen blev allt mer tillspetsade.
EMIGRANTERNAS GYLLENE TUPP
Även om den livlige och sällskaplige George de Godzinsky i början av
1930-talet knöt nya bekantskaper vid konservatoriet och Rundradion, var det
fortfarande i emigrantkretsarna i Helsingfors och Viborg som han hade sina
närmaste vänner. George deltog flitigt i emigranternas sociala liv, och
varje vecka på torsdagskvällarna fungerade han som ackompanjatör vid den
Ryska klubbens programlagda kvällstillställningar. ”Det var en och en halv
timmes dans i slutet, och jag spelade dansmusik på piano eller flygel”,
minns Godzinsky flera decennier senare.
|
| Balalaikaorkestern underhåller på en klubbkväll 1936. Museiverket / Pietinen. |
|
| Medlemmar av Ryska klubben stiliga på en middagsbjudning 1936. Museiverket / Pietinen. |
Emigranterna bedrev ett högklassigt kulturliv i hemlighet från den stora allmänheten. I december 1932 framfördes en förkortad version av Nikolaj Rimskij-Korsakovs opera Den gyllene tuppen i Vita salen. Detta var första gången som George fick prova hur det var att dirigera en opera. "Och ingen hade lärt mig! Jag hade bara sett hur andra dirigerade. Jag var bara en självlärd ung man som hade försökt lära mig av andras misstag: så får man aldrig göra!" Operans orkester bestod huvudsakligen av amatörer. "Och kamraterna från stadsorkestern kom för att hjälpa till. Det var en mycket bra utveckling för den framtida dirigenten”, minns Godzinsky.
Kören Gyllene Tuppen och solisterna var också alla amatörer. "Men vilka röster de hade! Några av dem kommer jag aldrig att glömma. Tenoren Harry Heinrichsen, vars far var dansk och mor var rysk, barytonen Boris Levitsky, som hade sjungit i S:t Petersburgs operakör, och Maria Sokolov, som ofta var i huvudrollen."
Orkesterensemblens piano stämdes av herr Sensloff, samma man som tio år tidigare hade räddat Onnelaflygeln i Imatra. Sensloff hade flyttat från Viborg till Helsingfors och börjat utbilda Fazers musikaffärs pianostämmare.
I sitt januarinummer 1933 lovordade den ryskspråkiga emigranttidningen Zurnal O.R.M. överdådigt Georges insats vid framförandet av Gyllene Tuppen och betonade att det var första gången som en 18-årig George de Godzinsky hade dirigerat en operaorkester.
RYSKA BALETTEN
Med de ryska emigranterna kom kulturella influenser till Finland direkt
från storstäderna S:t Petersburg och Moskva. Emigranterna satte upp pjäser
av bland andra Michail Bulgakov och Nikolaj Gogol, men
språkbarriären gjorde att deras inflytande på den finska teatern förblev
begränsat.
|
| Mary Paischeff, född i Viborg 1899 som studerade i S:t Petersburg, ballerina på Finska Operan 1929. Museiverket / Sigurd Rasmussen. |
Inom bildkonsten, musiken och dansen spreds influenserna vidare, och särskilt den ryska baletten fick ett högt internationellt anseende. Emigranterna arbetade som dansare, koreografer, regissörer och föreståndare för dansskolor i olika delar av världen. Den mest kända var Sergej Dyagilevs Ryska Baletten, som hade blomstrat i Paris under två decennier fram till hans död 1929.
De kända dansarna Mary Paischeff, Lucia Nifontova,
Alexander Saxelin och George Gé, som också var kända i
Finland, upprätthöll den ryska balettens rykte på 1920- och 1930-talen.
|
| Balettdansaren, koreografen och Finska Operans förste balettmästare George Gé på 1930-talet. Museiverket / Heinrich Iffland. |
George Gé, ursprungligen känd som George Grönfelt, föddes 1893 i S:t Petersburg som barn till affärsmannen Ernst Grönfelt och hans hustru Amelie Söderberg. George studerade både piano vid Kejserliga konservatoriet i S:t Petersburg och dans privat under ledning av dansaren Nikolai Legat vid Kejserliga baletten. Från 1917 till 1920 arbetade Gé både som dansare på Mikhailovsky-tearern i S:t Petersburg och som ackompanjatör vid flera balettskolor i S:t Petersburg, innan han flyttade till Helsingfors.
Alexander Saxelin hade också utbildat sig i S:t Petersburg. Född i Viborg
1899 antogs Saxelin till Kejserliga balettskolan vid 11 års ålder och var
den enda finländare som fick diplom från skolan år 1919. Saxelin återvände
till Viborg 1921 och flyttade till Helsingfors året därpå, varifrån han
turnerade i Europa och undervisade och assisterade ballerinor i
dansföreställningar..
|
| Alexander Saxelin som föddes i Viborg 1899 var den enda finländaren som fick diplom från Kejserliga balettskolan i S:t Petersburg. Wikipedia. |
När chefen för Finska Operan, Edvard Fazer grundade Operabaletten 1922, utsåg han Gé till dess första balettmästare. Många av de dansare som blev anlitade till Operabaletten var emigranter, och emigrerade koreografer från Europa besökte också Bulevarden.
Den finska operabaletten beundrades, men det fanns också de som ansåg att
emigranternas höga profil väckte ”russofobisk” förbittring. På 1930-talet
gick frågan till riksdagen, där man motsatte sig statligt stöd till
operabaletten med motiveringen att antalet ryska dansare var för stort. För
att inte skada den finska operans nationella rykte förfinskade många av de
ryska dansarna sina namn.
Ungefär samtidigt bytte även många andra emigranter namn, eftersom det var
svårt att nå framgång med ett ryskt namn i den finska atmosfären på
1930-talet. Trots påtryckningarna höll
Franciszek de Godzinskys familj fast vid sitt polska efternamn.
|
|
| George studerade piano vid Helsingfors konservatorium från hösten 1930 för Selim Palmgren. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
| Den unge pianisten uppifrån. Familjen Godzinskys arkiv. |
|
|
| George var de ryska emigranternas favoritpianist i början av 1930-talet. Familjen Godzinskys arkiv. |
BALETTMÄSTAREN TILL GEORGE: ”DIN FRAMTID ÄR HÄR PÅ TEATERN”
I början av 1930-talet blev George, i egenskap av den ryska emigranternas pianist, inbjuden att ackompanjera emigranternas balettföreställningar. "Det roligaste var att mina ansträngningar belönades. Föreställningarna lockade en stor publik, kanske fler finlandssvenskar än finländare."
Under repetitionerna inför en dansföreställning träffade George Alex
Saxelin, som i sin tur presenterade honom för balettmästaren Gé. Redan vid
det första mötet sa Gé till den unge pianisten på ett betydelsefullt sätt:
”Din framtid finns här på teatern.”
|
|
Finska Operans balett repeterar under ledning av George Gé (t.v.)
1932. Museiverket / Pietinen. |
|
| Koreografen George Gé i omfamning av svanprinsessan 1932. Museiverket / Pietinen. |
|
| Balettdirektör George Gé och baletten personal 1932. Museiverket / Pietinen. |
Georges bekantskap med Gé och Saxelin öppnade dörrarna till Finska Operans balett. Pianostudenten vid konservatoriet fick nu bråttom att ta sig till Bulevarden på morgnarna för att ackompanjera balettrepetitionerna. ”Det var mycket intressant eftersom jag var fascinerad av balettmusik och balettrepertoaren.” Jobbet som repetitionspianist innebar också en välkommen extra inkomst. ”Jag kunde tjäna en del av mitt uppehälle på det sättet.”
Vid sidan av baletten fortsatte George att delta i emigranternas
kulturevenemang. Han hade knappt överlevt operan Gyllene Tuppen när
emigranternas scoutkår Polunlöytäjät framförde den 13 januari 1933 en
sagopjäs i tre akter, Sagan om den lärda katten. Texten hade skrivits
av friherre K. Maydell med ”vänlig assistans” av Mary Paischeff och
Alexander Saxelin. Och ”musiken var speciellt komponerad för tillfället och
arrangerad för orkester av scouten G. Godzinsky.” Salongorkestern ansvarade
för orkesterackompanjemanget. Evenemanget, vars intäkter användes till
förmån för Polunlöytäjät, avslutades med allmän dans.
|
| Barnkalas på Ryska klubben på 1930-talet. Museiverket / Alexander Savialoff. |
GEORGE BLIR ACKOMPANJATÖR FÖR INTERNATIONELLA DANSGÄSTER
Som nästa blev George ombedd att ackompanjera utländska dansare som gästade Helsingfors. Den 21 september 1933 uppträdde den finsk-norska Lisi Carén på Konservatoriet med förstedansaren Arvo Martikainen som sin partner. George fungerade som ackompanjatör under föreställningen tillsammans med slagverksartisten L. Gerhards.
Den 22 och 26 mars 1934 ackompanjerade George den 18-åriga dansk-javanesiska Nini Theilade på Nationalteatern. Medan dansaren drog efter andan spelade George pianosolon; Grünfelts Romance, Moskovskys Lieberswaltzer, Chopins Nocturne i Ess-dur och Dvořáks Slavisk dans i e-moll nr 8.
Nini Theilades framträdanden var organiserade av Fazers konsertbyrå. George hade etablerat sig som pianist och anlitades ofta av konsertbyrån, som ägdes av operadirektören Fazer och drevs av den emigrerade kompositören Ernest Pingoud.
Läs som nästa Finska Operans repetitionspianist möter stora maestron
Teksti: Tiina-Maija Lehtonen
Svensk översättning: Christian de
Godzinsky























