George: "Viipuri oli minulle kuin toinen kotikaupunki"
"Viipuri merkitsi minulle aina tavattoman paljon. Se oli toinen kotikaupunkini. Siellä olivat kaikki hienot ihmiset. Menin sinne usein vain saadakseni soittaa”, George de Godzinsky muisteli sodan jälkeen.
Neuschellerit myivät Suur-Merijoen Suomen valtiolle 1926. Viipuriin jäi asumaan äidin pikkusisko Cornelia, Georgen kummitäti, johon pojalla oli läheiset välit. Cornelia Neuschellerin luona Georgella oli majapaikka Viipurissa, kunnes täti kesäkuussa 1929 muutti Helsinkiin. Sen jälkeen Georgen tukikohtia kaupungissa olivat hänen lukuisat ystävänsä.
|
| Poliisi ohjaa liikennettä Viipurissa Torkkelinkadun ja Karjalankadun kulmassa. Lappenrannan museot / Eino Partanen Helios Oy. |
|
| Viipurin vanhaa kaupunkia, Linnankatu ja Pyöreä torni. Lahden museot / Eino Partanen Helios Oy. |
|
| Vilinää ja vilskettä Viipurin kauppatorilla. Lappeenrannan museot / Eino Partanen Helios Oy. |
BORIS SIROB JA VIIPURIN EMIGRANTTIVETOINEN MUSIIKKIOPISTO
“Ahmin kaikista sen ajan musiikki-ihmisistä kaiken”, George on kertonut nuoruusvuosistaan. Eikä hän näin sanoessaan tarkoittanut vain Helsingin musiikkipiirejä, vaan myös Viipurin. “Viipurissa oli muun muassa Sirpo, Viipurin Musiikkiopiston johtaja, hänkin venäläinen emigrantti.”
Boris Wolfson, 19-vuotias armenialainen Pietarin konservatorion opiskelija oli tullut viulistiksi Helsinkiin Robert Kajanuksen Kotimaiseen orkesteriin 1912. Kaksi vuotta myöhemmin Wolfson siirtyi Viipuriin, missä hän ryhtyi soittamaan ykkösviulua Viipurin Musiikin Ystäväin Orkesterissa ja antamaan yksityistunteja viulunsoitossa.
Toukokuussa 1918 kaupungin musiikkielämää kohtasi ankara isku. Orkesterin
kapellimestari
Toivo Kuula
menehtyi kaksi viikkoa sen jälkeen, kun häntä oli ammuttu valkoisten
viinanhöyryisissä voitonjuhlissa Viipurin Seurahuoneella. Kapellimestarin
kuoleman jälkeen Musiikin Ystäväin Orkesteri lopetti toimintansa. Seuraavana
syksynä työttömäksi jäänyt Boris Sirob - Boris oli muuttanut
saksalaisen Wolfson-nimensä Sirobiksi kääntämällä etunimensä nurinpäin -
perusti Viipuriin musiikkikoulun.
|
| Viipurin Musiikkiopisto sijaitsi Repolan kaupunginosassa osoitteessa Kannaksenkatu 1. Lappeenrannan museot. |
Kymmenessä vuodessa Sirobin emigranttivetoisesta Viipurin
Musiikkiopistosta kasvoi Helsingin Konservatoriolle vakavasti otettava
kilpailija. Musiikkiopistosta valmistui kovatasoisia nuoria
ammattimuusikoita, ja tammikuussa 1929 Musiikin Ystäväin Orkesteri aloitti
jälleen toimintansa.
Helsingin Konservatoriossa pianonsoittoa opiskeleva George viihtyi Viipurin Musiikkiopiston ilmapiirissä. “Kapellimestarit ja muut musiikki-ihmiset eivät olleet vain esimiehiä tai työtovereita. Kaikki olivat myös ystäviä.” Boriksen ohella Musiikkiopiston opettajakunnasta Georgelle olivat tärkeitä Andrej Rudnev, Sulho Ranta, Väinö Haapalainen ja Eero Selin.
Emigrantti Andrej Rudnev opetti Boriksen opistossa partituurinsoittoa. Hän
oli Pietarin keisarillisen yliopiston entinen mongolian kielen professori,
kielinero ja erinomainen pianisti. Rudnev toimi Viipurissa myös Fazerin
konserttitoimiston asiamiehenä ja musiikkiarvostelijana. Teoriaa opettivat
Berliinissä ja Leipzigissa opiskellut säveltäjä, kapellimestari,
kuoronjohtaja ja alttoviulisti Väinö Haapalainen sekä Wienissä opiskellut
Sulho Ranta. Modernistisäveltäjä Ranta oli päätyökseen Viipurin Näyttämön
kapellimestari. Eero Selin, opiston viulunsoiton opettaja ja uudelleen
aloittaneen kaupunginorkesterin konserttimestari oli
Leopold Auerin oppilas Pietarin keisarillisesta konservatoriosta.
|
|
| Ulkoilmakonsertti Torkkelinpuistossa ravintola Espilän soittolavalla. Salonkiorkesterin kapellimestarina toimii todennäköisesti viulisti Eero Selin. Godzinskyn perhearkisto. |
Georgen viipurilaisystäviin kuuluivat muun muassa Musiikkiopiston omat
kasvatit, pianistit Anatol Lybimov ja Mikko von Deringer,
alttoviulisti ja säveltäjä Lauri Saikkola ja viulisti
Dina Ender. Von Deringer oli valmistunut Boriksen opistosta 1924, jatkanut opintojaan
Wienissä ja palannut 1929 Viipuriin Työväen Teatterin kapellimestariksi.
Viipurin Näyttämön ja Työväen Teatterin yhdistyttyä 1932 hän jatkoi Viipurin
kaupunginteatterin kapellimestarina.
VIIPURIN MUSIIKKIOPISTON PIANISTILUPAUS CYRIL SZALKIEWICZ
“Cyril Szalkiewicz ja minä olimme ainoat säestäjät, Boris Sirpo ei tuntenut muita”, Godzinsky muisteli vuosikymmeniä myöhemmin. - Kalevalan 100-vuotisjuhlien kunniaksi 1935 monet suomensivat sukunimensä. Heidän joukossaan oli myös Boris Sirob, josta tuli nyt Sirpo.
Sen lisäksi, että Sirpo työllisti Georgea ja Cyriliä säestäjinä, pianistit soittivat yhdessä nelikätisesti. Georgella ja häntä puoli vuotta nuoremmalla Cyrilillä oli paljon yhteistä. Samoin kuin Georgella, myös Cyrilillä oli hämmästyttävä kuulomuisti. Myös Cyrilin isä oli puolalainen diplomi-insinööri ja myös Cyrilin äiti, venäläinen Lydia Dobroumowa oli pianisti.
Hyväkäytöksinen, lahjakas ja musikaalinen Cyril oli Viipurin Musiikkiopiston suuri lupaus. Kun kansainvälinen tähtiviulisti, puolalainen Bronislaw Hubermann kutsui huhti-toukokuussa 1932 opiston kamariorkesterin kanssaan konsertoimaan Hollantiin, Belgiaan ja Pariisiin, Boris valitsi 17-vuotiaan Cyrilin kiertueen pianosolistiksi.
Jo ennen kiertuetta Cyril oli jättänyt Viipurin ja siirtynyt Turkuun, missä hän ansaitsi opiskelurahoja ravintolapianistina. Vuonna 1933 saadessaan kiinnityksen Teatteriorkesterin pianistiksi hän muutti Helsinkiin. Marraskuun 2. päivänä Cyril piti Helsingin yliopiston juhlasalissa menestyksekkään ensikonsertin. Aplodien raikuessa ystävät kantoivat nuoren pianotaiteilijan kultatuolissa ulos konserttisalista. Tuossa riemuitsevassa joukossa oli varmuudella mukana myös George.
Ensikonsertin jälkeen Cyril Szalkiewicz jatkoi opintojaan Helsingin
Konservatoriossa Kerttu Bernhardin johdolla. Vuonna 1935 hän palasi
vielä Viipurin Musiikkiopistoon suorittamaan pianonsoiton loppututkinnon
vanhan opettajansa Eleonora Friskin johdolla. -
Lue
lisää Cyril Szalkiewiczistä ja
kuuntele
hänen soittoaan.
|
| Jälleen kerran matkalla Viipuriin. Georgen seurassa tuntematon pariskunta, jonka rouva saattaa olla Viipurin satakieleksi kutsuttu koloratuurisopraano Frida Sergejeff. Godzinskyn perhearkisto. |
|
| George (keskellä) tuntemattomien herrojen seurassa Viipurin rautatieaseman edustalla 1930-luvun lopulla. Godzinskyn perhearkisto. |
|
|
Voita kahden puolen leipää. |
|
|
| Lämpimän hiekan kosketus. |
|
|
|
Kesä, Terijoki ja ystävät. |
|
|
|
Kylpytakki ja valkolakki. |
|
|
|
Leiri rannalla. |
|
|
|
| Suomenlahti. |
|
|
|
Kuuman kesäpäivän ilta. Seuraavaksi tanssimaan Terijoen kasinolle? |
|
|
|
Onko George tullut Terijoelle polkupyörällä? |
|
|
|
Elise Regenass, Godzinskyn perheen sveitsiläinen kotiopettaja (oikealla)
nauttii aamiaista huvilan kuistilla. |
|
|
|
Kesävieraita ja palvelusväkeä. |
|
|
|
Levyt soimaan! |
|
|
|
Matkagramofoni terassilla. |
|
|
|
Georgen ystävä, mutta kuka? Pianisti Anatol Lybimov Viipurista kenties?
Lybimovien huvila sijaitsi Käkösenpäässä. |
|
|
| Viehättävät daamit. |
|
|
|
Mietteliäs George. |
|
|
|
Lepo! Oikealla George. |
|
|
Musiikkihetki. George näppäilee mandoliinia. |
|
|
|
Terijoella ollaan. |
Lue seuraavaksi
Emigranttien kulttuuririennot ja venäläinen baletti
Lue lisää Viipurin musiikkielämästä 1920-1930 -luvuilla
Tutkimaton Boris Sirpo ja Viipurin musiikin menestystarina
ja
Viipurin musiikin menestystarina 1918-1939
Teksti: Tiina-Maija Lehtonen
GEORGE DE GODZINSKY: " VIBORG VAR SOM MIN ANDRA HEMSTAD"
|
| Viborg sett från utsiktstornet Papula. Familjen Godzinskys arkiv. |
"Viborg har alltid betytt mycket för mig. Jag åkte ofta dit bara för att få spela. Det var där alla de fina människorna fanns", sa George de Godzinsky i en intervju i slutet av 1980-talet.
Som ung brukade George titta in i Viborg då och då, åka dit på semester - bland annat till Terijoki - för att träffa vänner och musicera. På sommaren kunde han tillryggalägga de 200 kilometrarna från Helsingfors till Viborg med cykel. Tillsammans med balalaikaorkestern Livady uppträdde George också på emigranternas evenemang i Viborg på 1930-talet.
|
|
| George och hans vän violinisten Lauri Saikkola från Viborg njuter av sommaren på sandstranden i Terijoki. Familjen Godzinskys arkiv. |
George var bekant med Viborg redan från sin tidiga barndom. Sommarresidenset för hans mors familj Neuscheller, herrgården Suur-Merijoki, låg alldeles intill Viborg, några kilometer från Monrepos i riktning mot Tienhaara. Besökte lille George Suur-Merijoki från sitt hem i Imatra efter föräldrarnas skilsmässa? Mamma Maria stannade i Suur-Merijoki till slutet av maj 1922, innan hon lämnade Finland. Knappast. Åtminstone har George de Godzinsky inte sagt något om detta i sina intervjuer.
Familjen Neuscheller avstod från Suur-Merijoki 1926 och sålde godset till finska staten. Georges gudmor, hans mors yngre syster Cornelia, som stod honom nära, stannade kvar i Viborg. Hos Cornelia Neuscheller hade George en hemvist i Viborg ända tills hans moster flyttade till Helsingfors i juni 1929. På 1930-talet var Georges bas i Viborg hans många vänner.
|
| Polisen dirigerar trafiken i Viborg i hörnet av Torkelsgatan och Karjalagatan. Villmanstrands museer / Eino Partanen Helios Oy. |
|
| Gamla stan i Viborg, Slottsgatan och Runda tornet. Lahtis museer / Eino Partanen Helios Oy. |
|
| Liv och rörelse på torget i Viborg. Villmanstrands museer / Eino Partanen Helios Oy. |
BORIS SIROB OCH DEN EMIGRANTDRIVNA MUSIKAKADEMIN I VIBORG
"Jag absorberade allt från alla den tidens musikmänniskor", säger George om sina ungdoms år. Och då syftade han inte bara på musiklivet i Helsingfors, utan också i Viborg. " Viborg var som en andra hemstad för mig. Där fanns till exempel Sirpo, chefen för musikakademin i Viborg, som också var en rysk emigrant."
Boris Wolfson, en 19-årig armenier som studerade vid konservatoriet i S:t Petersburg, hade 1912 börjat som violinist i Robert Kajanus Nationalorkester i Helsingfors. Två år senare flyttade Wolfson till Viborg, där han började spela första violin i Viborg Friends of Music Orchestra och ge privata violinlektioner.
I maj 1918 drabbades stadens musikliv av ett hårt bakslag. Orkesterns
dirigent Toivo Kuula dog två veckor efter att ha blivit skjuten under den vitas
överförfriskade segerfest i Viborgs Societetshus. Efter dirigentens död
upphörde orkestern Musikens Vänner med sin verksamhet. Följande höst
grundade Boris Sirob - som hade bytt sitt tyska namn från Wolfson
till Sirob genom att vända ut och in på sitt förnamn - musikskolan i
Viborg.
|
| Musikakademin i Viborg låg i stadsdelen Repola på adressen Kannaksenkatu 1. Museerna i Villmanstrand. |
Inom tio år blev Sirobis emigrantdrivna Viborgs musikakademi en
allvarlig konkurrent till Helsingfors konservatorium. Musikiakademin
producerade hårt arbetande unga yrkesmusiker, och i januari 1929 återupptog
Musikens Vänners orkester sin verksamhet.
George, som hade studerat piano vid Helsingfors konservatorium, trivdes med atmosfären i Viborgs musikakademi. "Dirigenter och andra musikmänniskor var inte bara handledare eller kolleger. Alla var också vänner." Till Georges lärare vid musikinstitutet hörde förutom Boris även Andrei Rudnev, Sulho Ranta, Väinö Hapalainen och Eero Selin.
Andrei Rudnev, som var emigrant, undervisade i notläsning vid Boris musikakademi. Han var tidigare professor i det mongoliska språket vid det kejserliga universitetet i S:t Petersburg, ett språkgeni och en utmärkt pianist. Rudnev arbetade också i Viborg som agent och musikkritiker för Fazers konsertagentur. Teorin lärdes ut av Väinö Haapalainen, tonsättare, dirigent, körledare och violinist som studerat i Berlin och Leipzig, och Sulho Ranta, som studerat i Wien. Ranta var en modernistisk kompositör och hans huvudsakliga sysselsättning var dirigent för Viborg-teatern. Eero Selin, violinlärare vid konservatoriet och konsertmästare i den nystartade stadsorkestern, var elev till Leopold Auer vid kejserliga konservatoriet i S:t Petersburg.
|
|
| Utomhuskonsert i Torkelsparken vid restaurang Espiläs musikpaviljong. Salongsorkesterns dirigent är troligen violinisten Eero Selin. Familjen Godzinskys arkiv. |
Bland Georges vänner i staden fanns också musikskolans egna alumner,
pianisten Mikko von Deringer och violinisten och kompositören
Lauri Saikkola. Von Deringer hade utexaminerats från Boris´ akademi
1924, fortsatt sina studier i Wien och återvänt till Viborg 1929 som
dirigent för Työväen Teatteri. Efter sammanslagningen av Viborgs teater och
Työväen Teatteri 1932 fortsatte han som dirigent för Viborgs stadsteater.
CYRIL SZALKIEWICZ, PIANISTLÖFTET VID MUSIKAKADEMIN I VIBORG
"Cyril Szalkiewicz och jag var de enda ackompanjatörerna, Boris Sirpo kände ingen annan", mindes Godzinsky decennier senare.
För att fira och hedra Kalevalas 100-årsjubileum år 1935, förfinskade många människor sina efternamn. En av dem var även Boris Sirob, numera Sirpo.
Förutom att anställa George och Cyril som ackompanjatörer spelade pianisterna tillsammans som en fyrhändig ensemble. George och Cyril, som var sex månader yngre än George, hade mycket gemensamt. Liksom George hade Cyril också ett fantastiskt hörselminne. Cyrils far var också en polsk diplom-ingenjör och Cyrils mor, ryskan Lydia Dobroumova, var också pianist.
|
|
| Kammarorkestern vid Viborgs musikskola inför Europaturnén våren 1932. I mitten dirigenten Boris Sirob och bakom honom pianosolisten Cyril Szalkiewicz. Arkivet i Lahtis konservatorium.. |
Cyril, som var väluppfostrad, begåvad och musikalisk, var ett stort löfte från Viborgs musikskola. I april-maj 1932, när den internationella stjärnviolinisten Bronislaw Hubermann från Polen bjöd in musikskolans kammarorkester att uppträda med honom i Holland, Belgien och Paris, valde Boris den 17-årige Cyril till pianosolist för turnén.
Redan före turnén hade Cyril lämnat Viborg och flyttat till Åbo, där han försörjde sig som restaurangpianist. År 1933 flyttade han till Helsingfors efter att ha blivit erbjuden en tjänst som pianist vid Teaterorkestern. Den 2 november gav Cyril en lyckad debutkonsert i Helsingfors universitets solennitetssal. När applåderna ljöd bar vännerna den unge pianisten ut ur konsertsalen i en gyllene stol. Bland den jublande publiken fanns med säkerhet även George.
Efter den första konserten fortsatte Cyril Szalkiewicz sina studier vid
Helsingfors konservatorium under Kerttu Bernhard. År 1935 återvände
han till Viborgs musikinstitut för att avlägga pianodiplom under sin gamla
lärare Eleonora Frisk. - Läs mer om Cyril Szalkiewiczistä och lyssna på honom när han spelar.
|
| Återigen på väg till Viborg. George åtföljs av ett okänt par, vars fru kan vara Frida Sergejeff, koloratursopranen känd som Viborgs näktergal. Familjen Godzinskys arkiv. |
Läs som nästa Emigranternas kulturutflykter och ryska baletten
Läs mer om musiklivet i Viborg på 1920- och 1930-talen Outforskade Boris Sirpo och framgångssagan om Viborgs musik och Framgångssagan om Viborgs musik 1918-1939
Text: Tiina-Maija Lehtonen








.jpg)
.jpg)
.jpg)









