15-vuotias partiolainen esittäytyy säveltäjänä
Vuodet juuri ennen 1930-luvun vaihdetta olivat käänteentekeviä George de Godzinskyn elämässä. George kävi koulua ja harrasti musiikkia. Hän soitti ainakin isän tanssiorkesterissa ja Helsingin balalaikkaorkesterissa. Erityisesti hän vaikutti venäläisessä Следопыты (Stigfinnare, Polunlöytäjät) partiolippukunnassa, jossa toimi jousiorkesteri sekä hänen itsensä perustama balalaikkaorkesteri. Lopullinen päätös hylätä akateeminen ura ja ryhtyä ammattimuusikoksi tapahtui noin viidentoista ikäisenä. Kimmokkeen päätökselle antoi Robert Kajanuksen johtama konsertti.
Venäläisten partiotoiminta Suomessa
Partioliike käynnistyi Suomessa vuonna 1911 kenraali
Baden-Powellin luoman esimerkin mukaan. Toiminnan taustalla oli
erityisesti opastaa nuoret pojat retkeilyn ja siihen liittyvien
kädentaitojen pariin. Venäläisten partiotoiminta kuului Suomen
Vapaapartioliittoon, jonka puheenjohtajana toimi Sven Donner.
Helsinkiin perustetun Polunlöytäjien lippukunnan johtajaksi
nimitettiin ensimmäiseen maailmansotaan osallistunut eversti
Sigismund von Wittenberg, joka oli musiikkimiehiä. Hän oli
kontrabasisti, joka myöhemmin soitti muun muassa
Eugen Malmsténin Rytmi-Pojissa. Malmsténin orkesterissa soittivat
myös Polunlöytäjiin kuuluneet Wittenbergin pojat, viulisti
Boris Wittenberg ja saksofonisti Aku (Alexander) Wittenberg,
jotka olivat Georgen tärkeitä muusikkoystäviä.
Polunlöytäjien orkesterit
Polunlöytäjien lippukuntaan kuului 1930-luvun vaihteessa
kolmisenkymmentä poikaa ja parikymmentä tyttöä. Lippukunta jakaantui
vartioihin, joihin kuului kuudesta kahdeksaan jäsentä. Vartiot kokoontuivat
kerran viikossa jompaan kumpaan lippukunnan kokoontumispaikoista, joko
Tabunovin koulun kellariin tai lippukunnan johtajan Wittenbergin asuntoon
Katajanokalle. Viimemainittu sijaitsi Kruunuvuorenkatu 7:ssä ensimmäisessä
kerroksessa pihan perällä, ja siellä alkoi lippukunnan orkesteritoiminta.
Heinäkuussa
1928 Siuntiossa järjestettiin Vapaan partioryhmän runsaan viikon mittainen
kesäleiri, johon Georgekin osallistui. Leiri pidettiin
Nikolai Kavaleffin omistamilla Järvenkylän kartanon mailla. Tytöt ja
pojat leiriytyivät eri puolille Isojärveä ja mukana oli partiolaisia myös
ulkomailta, 12 partiolaista Ruotisista ja 19 Saksasta, Berliinistä.
Leirin johtajana toimi Sven Donner ja musiikista leirin
juhlatilaisuuksissa ja iltanuotiolla huolehti Polunlöytäjien orkesteri
Sigismund Wittenbergin johdolla. Partiolaiset pääsivät vierailemaan myös
Svidjan (Suitia) historiallisessa kartanossa, jossa orkesteri myös esiintyi.
Länsi-Uusimaa -lehden pitkässä jutussa kerrottiin: "Ritarisalin akustiikka
oli ainutlaatuinen. Polunlöytäjien orkesterin esittämät kappaleet pääsivät
täällä vasta oikeuksiinsa."
|
|
Godzinskyn perhearkisto. |
|
| Godzinskyn perhearkisto. |
|
| Godzinskyn perhearkisto. |
|
| Godzinskyn perhearkisto. |
|
| Godzinskyn perhearkisto. |
“Hauskoja muistoja ovat leirimme Siuntiossa suomenruotsalaisten partiolaisten kanssa. Livady piti leirillä konsertin metsässä avoimen taivaan alla, vietimme hauskoja nuotioiltoja ja asuimme teltoissa”, George de Godzinsky on muistellut. Pieni tanssiorkesteri Livady syntyi myös Polunlöytäjien piirissä ja muutaman vuoden kuluessa siitä tuli merkittävä osa Georgen muusikonelämää lukuisine esiintymisineen. Nimensä orkesteri sai Krimillä sijainneesta tsaarin maatilasta Livadiasta. Lue Emigranttipoikien tanssiorkesteri Livady
Polunlöytäjien balalaikkaorkesteri esittää Georgen sävellyksen ja
levyttää
Kesällä 1929 Georgen perustama Polunlöytäjien balalaikkaorkesteri esiintyi Siuntiossa Lappersin kylässä sunnuntaina 28. heinäkuuta. George oli 15-vuotias ja esittäytyi ehkä ensimmäisen kerran julkisesti säveltäjänä.
Nimimerkki L. kirjoitti Nyland-lehden arviossa: "Ohjelma, joka oli
monipuolinen ja sisälsi melko haastavia kappaleita, esitettiin suurella
rutiinilla. Konsertin ensimmäiset kappaleet, jotka esitti
balalaikkaorkesteri, olivat partiolainen G. Godzinskyn säveltämä
Lippukunnan marssi, Tšaikovskin Romanssi sekä
Valssi
oopperasta Faust.”
|
| Nyland-lehti 3. elokuuta 1929. |
Balalaikkaorkesterin jälkeen konsertissa esiintyi kvartetti, joka soitti
alkusoiton oopperasta Bagdadin kalifi sekä muuta salonkimusiikkia.
Näiden jälkeen ohjelma jatkui balalaikkaorkesterin esittämillä kahdella
venäläisellä kappaleella. Väliajan jälkeen viulisti Boris Wittenberg soitti
sooloja, Fritz Kreislerin Lemmenriemua ja muita
salonkikappaleita, jotka hän esitti “huolellisesti ja hyvin”. Orkesteri
jatkoi vielä Waldteufelin, Tosellin ja muiden
salonkisäveltäjien kappaleilla. Konsertti päättyi tansseihin, joiden
musiikista vastasivat orkesterin jäsenet.
Nyland-lehden kriitikko piti konserttia hyvin onnistuneena, oli lopputulokseen varsin tyytyväinen ja kiitti lippukuntaa “siitä arvokkaasta työstä, jota sen johtaja ja jäsenet olivat tehneet musiikin eteen”.
|
| Georgen perustama Polunlöytäjien balalaikkaorkesteri. George seisoo takarivissä keskellä. Oikealla seisoo mahdollisesti lippukunnan johtaja Sigismund Wittenberg. Godzinskyn perhearkisto. |
Polunlöytäjien balalaikkaorkesteri pääsi jopa levyttämään. Ehkä
levytysmahdollisuus aukesi Georgen isän Franciszekin kautta, joka oli
jo niittänyt mainetta ravintolamuusikkona oman orkesterinsa kanssa. Odeon
julkaisi 1930-luvun alussa kolme Partiojärjestö “Polunlöytäjäin”
balalaikkaorkesterin levyä. Yhdellä niistä soivat isän, Mr. Françoisin
sovittamat
venäläinen potpuri 1 ja
venäläinen potpuri 2. Toisella levyllä soivat Mr. Françoisin sovittamat venäläiset kansanlaulut
Laaksojen välissä
ja
Niityllä.
Kolmannella levyllä oli orkesterin lisäksi laulusolisti, komeaääninen
harrastajalaulaja Yrjö Suomaa, joka oli sanoittanut Mr. Françoisin
säveltämät kappaleet
Lauantai-ilta
ja
Elämä jälleen hymyilee. Laulusolisti Yrjö Suomaa, alun perin Statschkun, oli syntynyt
Viipurissa 1906 ja oli vaihtanut nimensä 1920 Suomaaksi. Yrjö Suomaasta tuli
sittemmin menestynyt liikemies, jolle myönnettiin talousneuvoksen ja
kauppaneuvoksen arvonimet.
|
| Joulukuun lopussa 1931 Odeon ilmoitti uutuuslevyistä useissa eri sanomalehdissä. |
Sigismund Wittenbergin ja partiotoiminnan merkitystä ei voi vähätellä
Georgen muusikon uran kehityksessä. George sai esiintymistilaisuuksia ja
nimensä lehtiin. Lauantaina 16. toukokuuta 1931 hän esiintyi pianistina ja
säveltäjänä Polunlöytäjien jousi- ja balalaikkaorkesterin konsertissa
Lohjan Suojeluskuntatalolla.
Nimimerkki J. S-nen kirjoitti Länsi-Uusimaa -lehdessä: “Orkesteri, jota
johti venäjän pakolainen eversti Wittenberg, esitti taidokkaasti monia
vaativiakin sävellyksiä. Erikoisen maininnan ansaitsevat jousiorkesterin
esitykset, jotka nuoren viulutaiturin Wittenberg juniorin [Boris Wittenberg]
johdolla muodostuivat erinomaisen nautinnollisiksi. Paitsi nuorempi
Wittenberg etevänä viuluniekkana, ansaitsee erikoismaininnan orkesterin
nuori pianisti-säveltäjä Godzinsky, jonka moniaitakin sävellyksiä orkesteri
myöskin esitti ja joka itsekin esiintyi solistina omalla sävellyksellään.
Hän osoittautuikin aivan erikoislaatuisen kyvykkääksi sekä säveltäjänä että
pianistina.”
Tammikuun alussa 1932 George esittäytyi jälleen Polunlöytäjien
tilaisuudessa, nyt säveltäjänä, kun Polunlöytäjien kannatusyhdistyksen
järjestämässä tilaisuudessa Helsingin Valkoisessa Salissa esitettiin Georgen
säveltämä satunäytelmä Luciayö. Tosin säveltäjän nimeen oli
pujahtanut painovirhe ja Georgesta oli tullut Bodzinsky. Koreografian
satunäytelmään oli tehnyt Suomalaisen oopperan balettimestari
George Gé.
|
| Helsingin Sanomat 3. tammikuuta 1932. |
Polunlöytäjien musiikkitoiminta oli aktiivista vielä vuonna 1935, jolloin kannatusyhdistys järjesti kaksi konserttia, hyväntekeväisyyskonsertin sekä konsertin Polunlöytäjien hyväksi. Molemmissa konserteissa valovoimaisin tähti oli Viipurin satakieleksi kutsuttu sopraano Frida Sergejeff.
Tärkeää muusikkotyötä Helsingin balalaikkaorkesterissa
Polunlöytäjien musiikkiharrastuksen lisäksi George soitti 1920-luvun
lopulla myös Helsingin balalaikkaorkesterissa. Orkesterin juuret juontuivat
Karjalankannakselle Raivolaan, jossa asui paljon venäläisiä. Vuonna 1910
perustettu orkesteri oli aluksi nimeltään Helsingin Isovenäläinen orkesteri
ja sen jäsenet olivat vain venäläisiä. Ensimmäisen maailmansodan aikaan osa
soittajista joutui rintamalle, mutta orkesteri jatkoi toimintaansa
soittamalla muun muassa sotasairaaloissa. Sodan jälkeen orkesteri siirtyi
Helsinkiin ja vaihtoi 1920 nimensä Helsingin balalaikkaorkesteriksi.
Kapellimestari Aleksandr Gobertin kaudella 1921–1938
balalaikkaorkesterin koko kasvoi 60 soittajaan ja otti uusia soittajia
nuoriso-orkesterista. Balalaikkaorkesterin riveistä George sai oivaa
kokemusta tulevalle muusikon uralleen, sillä hän sai toimia myös orkesterin
johtajana.
Robert Kajanuksen johtama konsertti sinetöi tulevaisuuden
Nuoruuden suurinta musiikkikokemustaan George muistelee vuonna 1988 tehdyssä tehdyssä radiohaastattelussa: “Olin luultavasti viidentoista, kun lopullisesti hylkäsin kaikki ajatukset akateemisesta koulutuksesta. Olin nimittäin ollut konsertissa, joka oli tehnyt minuun lähtemättömän vaikutuksen. Siinä soitti musiikin ihmelapsi Wolfgang Schneiderhahn Beethovenin viulukonserton Robert Kajanuksen johtamana. Silloin minä tein päätökseni. Omistautuisin musiikille, minusta tulisi kapellimestari.”
Muisto ei ole aivan täsmällinen, sillä Godzinskyn mainitseman itävaltalainen ihmelapsi, 12-vuotias Wolfgang Schneiderhahn piti kyllä kaksi konserttia Helsingissä syyskuun puolivälissä 1928, mutta ei Kajanuksen orkesterin solistina. Schneiderhahn soitti kaksi konserttia pianisti-professori Willy Klasenin kanssa. Näiden konserttien ohjelmassa oli kyllä Beethovenia, kuten George muistelee, F-duuri-sonaatti. Beethovenin viulukonsertto sen sijaan esitettiin Helsingissä Kajanuksen johtamassa konsertissa muutamia kuukausia myöhemmin, huhtikuussa 1929, mutta solisti ei ollut ihmelapsi Schneiderhahn vaan nuori ruotsalainen viulisti Gösta Björk.
Ehkä muistikuvat sekoittuvat. Teini-ikäinen George on saattanut istua
molemmissa konserteissa ja vaikuttua molemmista. Mutta mikäli hänen
tuolloinen päätöksensä oli ryhtyä kapellimestariksi, syvin musiikkikokemus
on mitä ilmeisimmin ollut Kajanuksen johtama Helsingin kaupunginorkesterin
konsertti.
|
| Uusi Suomi 15. syyskuuta 1928 & Uusi Suomi 17. huhtikuuta 1929. |
George lopetti koulunkäynnin kokonaan 16-vuotiaana 1930 ja aloitti musiikkiopinnot Helsingin Konservatoriossa Kasarmitorilla Pohjoisen Makasiinikadun varrella.
Lue seuraavaksi George vaihtaa koulun konservatorioon
Teksti: Laila Tarpila
DEN 15-ÅRIGA SCOUTEN PRESENTERAR SIG SOM KOMPOSITÖR
Åren strax före sekelskiftet 1930 var en vändpunkt i George de Godzinskys liv. George gick i skolan och ägnade sig åt musik. Han spelade åtminstone i sin fars dansorkester och i Helsingfors balalajkaorkester. Han var särskilt inflytelserik i den ryska scoutkåren Следопыты (Stigfinnarna), där det fanns en stråkorkester och en balalajkaorkester som han själv hade grundat. Det slutgiltiga beslutet att överge en akademisk karriär och bli professionell musiker fattades vid ungefär femton års ålder. Detta beslut utlöstes av en konsert under ledning av Robert Kajanus.
Ryska scoutrörelsen i Finland
Scoutingen i Finland inleddes 1911 efter general Baden-Powells exempel. Bakom verksamheten låg särskilt ambitionen att vägleda unga pojkar till friluftsliv och de hantverkskunskaper som hör därtill. Den ryska scoutrörelsen var en del av Finlands Scoutförbund, vars ordförande var Sven Donner.
Till ledare för scoutkåren Stigfinnarna, som grundades i Helsingfors, utnämndes överste Sigismund von Wittenberg, som hade deltagit i första världskriget och var en musikmänniska. Han var kontrabasist och spelade senare bl.a. i Eugen Malmsténs Rytmi-Pojat. I Malmsténs orkester ingick också Wittenbergs söner, violinisten Boris Wittenberg och saxofonisten Aku (Alexander) Wittenberg, som var viktiga musikervänner till George.
Stigfinnarnas orkestrar
Scoutkåren Stigfinnarna bestod vid 1930-talets början av cirka trettio pojkar och tjugo flickor. Kåren var indelad i patruller, som vardera hade sex till åtta medlemmar. Patrullerna samlades en gång i veckan på någon av scoutkårens mötesplatser, antingen i källaren på Tabunovs skola eller i kårledaren Wittenbergs bostad på Skatudden. Den sistnämnda låg på Kronobergsgatan 7, i första våningen längst in på gården, och där började kårens orkesterverksamhet.
I juli 1928 ordnade Fria scoutkåren ett veckolångt sommarläger i Sjundeå, var George även deltog. Lägret hölls på Järvenkylä herrgårds område, som ägdes av Nikolai Kavaleff. Flickor och pojkar campade på olika sidor av sjön Isojärvi och även utländska scouter deltog, 12 från Sverige och 19 från Berlin i Tyskland.
Lägret leddes av Sven Donner och för musiken vid lägerfesterna och vid kvällsbrasan stod Stigfinnarnas orkester under ledning av Sigismund Wittenberg. Scouterna fick också möjlighet att besöka den historiska herrgården Svidja (Suitia), där orkestern också uppträdde. I en lång artikel i tidningen Länsi-Uusimaa stod det: ”Akustiken i Riddarsalen var unik. Låtarna som framfördes av Stigfinnarnas orkester kom verkligen till sin rätt först här."
|
| Familjen Godzinskys arkiv. |
|
| Godzinskys familjearkiv. |
|
| Godzinskys familjearkiv. |
|
| Godzinskys familjearkiv. |
|
| Familjen Godzinskys arkiv. |
“Till de roliga minnena hör vårt läger i Sjundeå med de finlandssvenska scouterna. Livady gav en konsert i skogen under bar himmel, vi hade roliga brasaftnar och bodde i tält”, minns George de Godzinsky. Den lilla dansorkestern Livady föddes också inom kretsen av Stigfinnarna och inom några år blev den en viktig del av Georges musikerliv, med sina många framträdanden. Orkestern tog sitt namn från Livadia, ett tsartiskt gods på Krim. Läs mer om Emigrantpojkarnas dansorkester Livady
Stigfinnarnas balalajkaorkerster framför Georges kompositioner och spelar
in på skiva
Stigfinnarnas balalajkaorkester som George grundade sommaren 1929, uppträdde i byn Lappers i Sjundeå söndagen den 28 juli. George var 15 år gammal och gjorde kanske sitt första offentliga framträdande som kompositör.
I en recension i tidningen Nyland skrev pseudonymen L.: ”Programmet, som var omväxlande och innehöll ganska utmanande stycken, framfördes med stor rutin. Konsertens första stycken, framförda av balalajkaorkestern, var Truppmarschen komponerad av scouten G. Godzinsky, Tjajkovskijs Romance och Valsen ur operan Faust”.
|
| Tidningen Nyland den 3 augusti 1929. |
Efter balalajkaorkestern bjöd konserten på en kvartett som spelade
ouvertyren ur operan Kalifen från Bagdad och annan salongsmusik.
Programmet fortsatte sedan med två ryska stycken framförda av
balalajkaorkestern. Efter pausen spelade violinisten Boris Wittenberg
solostycken, Fritz Kreislers Liebesfreud och andra
salongsstycken, som han framförde ”omsorgsfullt och väl”. Orkestern
fortsatte med stycken av Waldteufel, Toselli och andra
salongskompositörer. Konserten avslutades med danser, där
orkestermedlemmarna stod för musiken.
En kritiker från tidningen Nyland ansåg att konserten var en stor framgång, var mycket nöjd med resultatet och tackade orkestern ”för det värdefulla arbete dess ledare och medlemmar gjort för musiken.”
|
| George grundade Stigfinnarnas Balalaikaorkester. George står i den bakre raden i mitten. Sigismund Wittenberg, möjligen kårens ledare, står till höger. Familjen Godzinskys arkiv. |
Stigfinnarnas balalajkaorkester fick till och med spela in på skiva. Kanske
kom inspelningsmöjligheten genom Georges far Franciszek, som redan
hade gjort sig ett namn som restaurangmusiker med sin egna orkester. I
början av 1930-talet gav Odeon ut tre album med scouterna i
balalajkaorkestern ”Stigfinnarna”. Ett av dem innehöl Ryskt potpurri 1 ja Ryskt potpurri 2 arrangerade av Georges far, Mr François.
Det andra skivan innehöll ryska folksångerna Laaksojen välissä och Niityllä, arrangerade av Mr François.
På den tredje skivan fick orkestern sällskap av en sångsolist, den stiligt sjungande amatörsångaren Yrjö Suomaa, som hade skrivit texten till sångerna Lauantai-ilta och Elämä jälleen hymyilee, komponerade av Mr François. Sångsolisten Yrjö Suomaa, ursprungligen Statschkun, var född i Viborg 1906 och hade bytt sitt namn till Suomaa 1920. Yrjö Suomaa blev en framgångsrik affärsman och tilldelades titlarna ekonomiråd och handelsråd.
|
| I slutet av december 1931 tillkännagav Odeon de nya skivorna i flera tidningar. |
Sigismund Wittenbergs och scoutingens betydelse kan inte underskattas för
utvecklingen av Georges karriär som musiker. George fick spelningar och sitt
namn i tidningarna. Lördagen den 16 maj 1931 uppträdde han som pianist och
kompositör tillsammans med Stigfinnarnas stråk- och balettorkester vid en
konsert i Skyddskårshuset i Lojo.
Pseudonymen J. S-nen skrev i tidningen Länsi-Uusimaa: ”Orkestern,
som leddes av den ryske flyktingen överste Wittenberg, framförde skickligt
många krävande kompositioner. Särskilt bör nämnas stråkorkesterns
framträdanden, som under ledning av den unge violinisten Wittenberg junior
[Boris Wittenberg] var synnerligen njutbara. Förutom Wittenberg junior som
en skicklig violinist bör särskilt nämnas orkesterns unge pianist-kompositör
Godzinsky, vars kompositioner också framfördes av orkestern och som själv
framträdde som solist med en egen komposition. Han visade sig vara en mycket
speciell talang, både som kompositör och som pianist.”
I början av januari 1932 presenterade George sig igen i ett Stigfinnarnas
evenemang, denna gång som kompositör, när Stigfinnarnas stödförening
framförde en av George komponerad sagopjäs, Lucianatten, i Vita salen
i Helsingfors. Ett tryckfel hade dock smugit sig in i kompositörens namn och
George hade blivit Bodzinsky. Koreografin till sagoskådespelet var gjord av
balettmästaren George Gé vid Finska operan.
|
| Helsingin Sanomat den 3 januari 1932. |
År 1935 var Stigfinnarnas musikaliska verksamhet fortfarande aktiv, då sällskapet ordnade två konserter, en välgörenhetskonsert och en konsert till förmån för Stigfinnarna. I båda konserterna var sopranen Frida Sergejeff, känd som Viborgs näktergal, den klarast lysande stjärnan.
Viktigt musikerskap i Helsingfors balettorkester
Vid sidan av sin musikaliska verksamhet med Stigfinnarna spelade George
också i Helsingfors balalajkaorgkester i slutet av 1920-talet. Orkestern
hade sina rötter i Raivola på Karelska näset, där det bodde många ryssar.
Orkestern grundades 1910 och hette till en början Helsingin Isovenäläinen
orkesteri, och orkestermedlemmarna var endast ryssar. Under första
världskriget hamnade en del av musikerna till fronten, men orkestern
fortsatte att spela på bland annant krigssjukhus. Efter kriget flyttade
orkestern till Helsingfors och bytte 1920 namn till Helsingfors
balalajkaorkester.
|
| Helsingfors balalajkaorkester i Konservatoriesalen på 1930-talet. Längst fram i mitten dirigenten Aleksandr Gobert med sångsolisten fru Nadezhda Plevitskaya. Museiverket / Alexander Savialoff. |
Under dirigenten Aleksandr Goberts tid 1921-1938 växte
balalajkaorkestern till 60 musiker och nya spelare hämtades från
ungdomsorkestern. Balalajkaorkestern gav George värdefull erfarenhet inför
hans framtida karriär som musiker, eftersom han också fick möjlighet att
dirigera orkestern.
En konsert under ledning av Robert Kajanus beseglade framtiden
I en radiointervju 1988 minns George sin största musikaliska upplevelse från ungdomen: ”Jag var nog femton år när jag slutligen övergav alla tankar på en akademisk utbildning. Jag hade varit på en konsert som hade gjort ett outplånligt intryck på mig. Det var en konsert där Wolfgang Schneiderhahn, musikens underbarn, spelade Beethovens violinkonsert under ledning av Robert Kajanus. Det var då jag fattade mitt beslut. Jag skulle ägna mig åt musik, jag skulle bli dirigent.”
Minnet är inte helt korrekt, för det österrikiska underbarn som Godzinsky nämner, den 12-årige Wolfgang Schneiderhahn, gav visserligen två konserter i Helsingfors i mitten av september 1928, men inte som solist med Kajanus orkester. Schneiderhahn spelade två konserter med pianoprofessorn Willy Klasen. Programmet för dessa konserter innehöll Beethoven, som George minns det, Sonat i F-dur. Beethovens violinkonsert framfördes däremot i Helsingfors vid en konsert under Kajanus ledning några månader senare, i april 1929, men då var solisten inte underbarnet Schneiderhahn utan den unge svenske violinisten Gösta Björk.
Kanske är minnena blandade. Den tonårige George kan ha suttit med på båda konserterna och blivit imponerad av båda. Men om han vid den här tiden hade bestämt sig för att bli dirigent, var hans djupaste musikaliska upplevelse sannolikt en konsert med Helsingfors stadsorkester under Kajanus ledning.
|
| Uusi Suomi 15 september 1928 & Uusi Suomi 17 april 1929. |
George lämnade skolan helt och hållet vid 16 års ålder 1930 och började studera musik vid Helsingfors konservatorium vid Kaserntorget på Norra Magasingatan.
Läs härnäst George byter från skolan till konservatoriet
Text: Laila Tarpila
Svensk översättning: Christian de Godzinsky






















