Jatkosota elokuu 1942: George säveltää musiikin Ilmari Unhon jännityskomediaan Kuollut mies rakastuu

Pianisti George de Godzinsky, kitaristi Viljo Immonen ja viulisti Boris Wittenberg sekä kapteeni evp. Mikko Vehmas (Reino Valkama) viihdyttävät läksiäisjuhlassa Keskusklubilla. Ilmari Unhon Suomi-Filmille ohjaama jännityskomedia Kuollut mies rakastuu sai ensi-iltansa 16. elokuuta 1942. Elonet.

På svenska

Heinäkuun 30. päivänä 1942 George de Godzinskyn "kesäloma" oli ohi, ja hän seisoi jälleen Korsuorkesterin korokkeella Konservatoriolla Propaganda-Aselveljien toivekonsertissa nro 7. Solisteina esiintyivät muun muassa oopperalaulajat Anna Mutanen ja Thure Bahne sekä iskelmälaulaja Eero Väre, jonka kanssa George oli toukokuussa tehnyt kymmeniä äänityksiä Fazerin Kristalli-levymerkille.


Toivekonsertti nro 7 järjestettiin Konservatoriolla 30. heinäkuuta 1942. Hopeatorvet 1.7.1942. Kansalliskirjasto / Aikakauslehdet.

Eero Väre George de Godzinskyn johtaman Korsuorkesterin laulusolistina Propaganda-Aseveljien toivekonsertissa nro 7 Konservatoriolla 30. heinäkuuta 1942. Sotamuseo / Sotilasvirkailija P.E. Janson.


Anna Mutanen ja Thure Bahne operettisikermän solisteina toivekonsertissa Konservatoriolla 30. heinäkuuta 1942. Sotamuseo / Sotilasvirkailija P.E. Janson.

Jorma Juselius soittaa hanurisoolon Konservatorion toivekonsertissa nro 7 heinäkuun 30. päivänä 1942. Sotamuseo / Sotilasvirkailija P.E. Janson.

Lappeenrannan asemieskuoro esiintyy toivekonsertissa nro 7. Sotamuseo / Sotilasvirkailija P.E. Janson.

Helsingin asemieskuoro ja soittokunta esiintyvät toivekonsertissa nro 7. Sotamuseo / P.E. Janson.

Propagadan-Aseveljien keväällä 1942 julistama sävellys- ja sanoituskilpailu saa jatkoa elokuussa, ja Godzinsky istuu jälleen tuomaristossa. Hopeatorvet 1.8.1942. Kansalliskirjasto / Aikakauslehtien digiarkisto.
 

SIMO PENTTILÄN JA ILMARI UNHON JÄNNITYSKOMEDIA KUOLLUT MIES RAKASTUU

Elokuun 16. päivänä koitti pitkästä elokuvaensi-ilta, johon George oli säveltänyt musiikin. Ilmari Unhon ohjaama jännityskomedia Kuollut mies rakastuu tuli teattereihin kahdeksassa kaupungissa, Helsingissä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Porissa, Tampereella, Turussa ja Viipurissa.

Kuollut mies rakastuu oli Godzinskyn ja Unhon kolmas yhteinen elokuva, jota edelsivät komedia Poikani pääkonsuli (1940) ja musiikkifilmi Poretta eli Keisarin uudet pisteet (1941). Lukuisista yhteisistä tuotannoista päätellen ohjaajan ja säveltäjän yhteistyö sujui hyvin, vaikka venäläisemigranttina George oli kokenut, että Lapuan liike oli häntä vastaan, ja Ilmari Unho taas kuului Lapuan liikkeen perillisen, Isänmaallisen kansanliikkeen kiihkeisiin kannattajiin.

Godzinskyn edellisestä elokuvaensi-illasta, Toivo Särkän Suomen Filmiteollisuudelle ohjaamasta Onnellisesta ministeristä oli kulunut jo kahdeksan kuukautta. Välirikko Särkän kanssa vähensi Georgen työtilaisuuksia elokuva-alalla. Sekä Unhon jännityskomedia että Jorma Nortimon Synnin puumerkki, joka sai ensi-iltansa kuukautta myöhemmin, olivat molemmat Risto Orkon Suomi-Filmin tuotantoja.


Ohjaaja Ilmari Unho Kuollut mies rakastuu -jännityskomedian kuvausten tauolla keväällä 1942. Poliittisesti aktiivinen Unho kuului Isänmaallisen kansanliikkeen kannattajiin. Elonet.

Kuollut mies rakastuu pohjautui nimimerkki Monsieur X:n käsikirjoitukseen. Monsieur X eli kirjailija Simo Penttilä eli toimittaja Uuno Hirvonen oli voittanut marraskuussa 1940 Suomi-Filmin käsikirjoituskilpailun, jonka aiheena oli “filmikomedia sekä seikkailu ja jännityselokuvat”. Kilpailuehdotuksia oli saapunut 825. Lopullisen elokuvakäsikirjoituksen Penttilän tekstin pohjalta oli laatinut ohjaaja Unho.

Kuvaukset Suomi-Filmin Munkkisaaren studiolla alkoivat vasta jatkosodan keväänä 24. huhtikuuta 1942 ja kestivät kesäkuun 12. päivään. Elokuvassa ei viitata jatkosotaan, vaan tapahtumat sijoittuvat Helsinkiin välirauhan aikana.


Kuollut mies rakastuu -elokuvan sankaripari Hilkka Helinä ja Joel Rinne. Elonet.

Nimiroolia Kuollutta miestä, varmaotteista eversti evp. Rainer Sarmoa näytteli elokuvassa Joel Rinne. Godzinsky ja Rinne tunsivat hyvin toisensa. Talvisodan aikaan helmikuussa 1940 he olivat viihdyttäneet yhdessä kuukauden päivät Maan Turvan joukoissa Karjalankannaksella.

Sankaritarta, vakoojaa peitenimeltä Kaksi Iitä eli salaperäistä Berita Eliza Lopezia eli Liisa Rantolaa esitti Hilkka Helinä. Sarmon ystäviä, kapteeni evp. Mikko Vehmeriä ja varatuomari Timo Aarmaa näyttelivät Reino Valkama ja Tauno Majuri ja rikollispomo Thomas Gardeneria Santeri Karilo. - Viipurinvenäläinen Karilo, oikealta nimeltään Aleksander Kiseleff, oli opiskellut Viipurin Musiikkiopiston näyttämöluokalla ja saanut kiinnityksen Viipurin kaupunginteatteriin 1932, Jäger-Filmiin 1938 ja Suomi-Filmiin 1940.


DETTMAN ELI DEAD MAN ELI KUOLLUT MIES

Elokuvassa vanha konsuli Ahrman epäilee, että häntä vakoillaan hänen omassa kodissaan. Konsulin pojan, varatuomari Timo Aarman kihlaus Brita Remmerin kanssa on purkautunut, ja synkkä Timo on lähdössä “korpeen” Muursalon tehtaille ja kartanoon hoitamaan isänsä asioita.


Varatuomari Timo Aarman läksiäiset herraklubilla. George (vasemmalla) mukana nostamassa maljaa. Kuollut mies rakastuu / Elonet.


Kapteeni evp. Mikko Vehmer (Reino Valkama) viihdyttää laulullaan. Flyygelin ääressä George ja kitaraa näppäilemässä Viljo Immonen. Kuollut mies rakastuu / Elonet.

Kun Timon läksiäisiä juhlitaan herraseurassa Keskusklubilla, joukkoon liittyy hänen ystävänsä eversti evp. Sarmo alias Kuollut mies. Timo kertoo Sarmolle suljetusta kirjekuoresta, joka hänen on määrä toimittaa Muursaloon. Sarmon ystävä, kapteeni Vehmer viihdyttää seuruetta laulaen Iloillat nyt täytyvi jättää ja matkata pakko on pois pianon, kitaran ja viulun säestyksellä. Herraseurue yhtyy kertosäkeeseen. - George, kitaristi Viljo Immonen ja viulisti Boris Wittenberg esiintyvät kohtauksessa sekä pöytävieraina että muusikkoina.

Samaan aikaan konsulin asunnossa palvelustyttö Leena - rikollisten apuri peitenimi Kaksi Eetä - on huumannut konsulin unilääkkeellä ja tutkii kassakaappia. Sarmo tunkeutuu asuntoon ja yllättää Leenan soittamassa toimeksiantajalleen. Leena tunnustaa saaneensa tehtävän rikollispomolta.


Naamioitunut kaunotar uhkaa eversti evp. Sarmoa aseella. Tuolissa nuokkuu huumattu konsuli Ahrman. Kuollut mies rakastuu / Elonet.

Sarmon yllättää puolestaan naamioitunut kaunotar - rikollisten apuri peitenimi Kaksi Iitä - aseella uhaten. Sarmo kertoo kaunottarelle oman lempinimensä taustan; Sarmon suvun nimi on ollut Dettman, englanniksi Dead Man, suomeksi Kuollut mies. Naamioitunut kaunotar auttaa Leenan pakoon.

Konsuli paljastaa pojalleen Timolle, että vakoilun takana on suomalaissyntyinen konna Thomas Gardener ja että kysymys on erään Lopezin papereista, joiden konna tietää olevan konsulin hallussa. Samaan aikaan Lopez on palaamassa laivalla Suomeen ja muistelee Gardenerin hänelle ja tyttärelleen Beritalle tekemää vääryyttä.

Timo noutaa kirjekuoren pankista ja Sarmo ottaa kuoren haltuunsa. Timoa varjostavat konnat saavat haltuunsa väärän kuoren, jossa Kuollut mies lähettää heille terveisensä.

Sarmo tutustuu hotellin aulassa kaunottareen eli Kahteen Iihin. Kaunotar teeskentelee huimausta ja pyytää Sarmoa saattamaan hänet hotellihuoneeseensa, missä esittäytyy neiti Rantolaksi. Sarmo tunnistaa neidin aseella uhanneeksi naamioituneeksi kaunottareksi.


Eversti evp. Sarmo (Joel Rinne) tarjoaa hotellihuoneessa virvoittavan ryypyn "pyörtyneelle" kaunottarelle (Hilkka Helinä). Kuollut mies rakastuu / Elonet.

Tällä välin hotellin ravintolassa kapteeni Vehmer joutuu tappeluun konnien juopuneen apurin peitenimi Kahden Ämmän kanssa. Vehmer lyö konnan tajuttomaksi ja sattuu vastaamaan puhelimeen, kun Kaksi Iitä soittaa ja kertoo Kahdelle Ämmälle tarkoitetun viestin; on lähdettävä Muursaloon. Vehmer on ymmällään ja raahaa tajuttoman konnan kotiinsa.

Sarmo matkustaa Timon vieraaksi Muursalon kartanoon. Myös Gardener ja Kaksi Iitä saapuvat Muursaloon ja majoittuvat matkustajakotiin. Sarmo kertoo Timolle, että 15 vuotta sitten Lopez oli Buenos Airesin rikkain mies. Gardenerin ilmiantama Lopez joutui kuitenkin poliittisista syistä vuosiksi vankilaan, ja hänen omaisuutensa takavarikoitiin.

Tällä välin Lopez on ehtinyt Helsinkiin ja tapaa konsulin. Lopez kertoo Gardenerin juonista ja siitä, kuinka konna erotti hänet tyttärestään Beritasta. Konsuli on huolehtinut Beritasta ja sijoittanut tytön tukkukauppias Remmerin perheeseen, missä Berita on kasvanut yhdessä Brita-tyttären kanssa.

Muursalossa Sarmo livahtaa yöhön ja murtautuu matkustajakotiin, missä yllättää Kaksi Iitä nukkumasta. Sarmo paljastaa kaunottarelle, että Gardener on konna ja että Lopez elää. Kaksi Iitä tunnustaa olevansa Berita Eliza Lopez. Sarmo puolestaan tunnustaa olevansa rakastunut ja suutelee Beritaa.


Santeri Karilo rikollispomo Thomas Gardenerina. Kuollut mies rakastuu / Elonet.

Samaan aikaan Gardener tunkeutuu Muursalon kartanoon ja ottaa Timon vangikseen. Timolle selviää, että Brita Remmer on purkanut heidän kihlauksensa, koska Gardener on uskotellut tälle Timon havittelevan hänen rahojaan.

Sarmo ilmestyy paikalle, vapauttaa Timon ja kertoo menneensä kihloihin Lopezin tyttären kanssa. Timo raivostuu ja käy Sarmon kimppuun, sillä hän luulee, että kyseessä on Brita. Gardener käyttää käsikähmää hyväkseen ja pääsee hetkeksi niskan päälle, kunnes Berita ja Lopez tulevat paikalle. Gardener pakenee ja syöksyy parvekkeen kaiteen läpi kuolemaansa.

Berita kertoo paperien olevan turvassa ja esittelee Sarmon isälleen Lopezille. Beritan ja Britan nimien sekoittuminen selviää, ja Timo saa Britansa. Vehmer, joka pitää Kahta Ämmää vankina kotonaan, soittaa Sarmolle ja saa kutsun kihlajaisiin.


Kuollut mies rakastuu -elokuvan juliste. Elonet.

JÄNNITYSMUSIIKKIA GODZINSKYN TAPAAN

Nyrki Tapiovaaran 1938 ohjaaman kiitetyn Varastetun kuoleman jälkeen George pääsi jälleen käyttämään jännitystä luovia tehokeinoja elokuvamusiikissaan. Hän sävelsi Kuollut mies rakastuu -elokuvaan kuusi orkesterinumeroa sekä yhden laulun. Vain laulu on kuvattu playbackinä, muut musiikit soivat taustalla, ja ne on leikattu huolellisesti kuvakerronnan mukaan.

Elokuvassa on kolme pidempää musiikkinumeroa, alkusoitto, loppusoitto sekä musiikki, jonka aikana juoni etenee neljän kohtauksen verran; Sarmo ja Timo toivottavat hyvää yötä, Sarmo poistuu yksin yöhön, Sarmo murtautuu majataloon, ja Gardener murtautuu kartanoon. Kohtaukset eivät sisällä dialogia, jolloin musiikki nousee tärkeäksi elokuvalliseksi tekijäksi.

Komedia alkaa kahden minuutin alkusoitolla, joka soi ensin mustan kuvan taustalla, jatkuu alkuplanssien alla ja ulottuu pitkälle ensimmäiseen kohtaukseen taustamusiikiksi. Godzinskymäiseen tapaan alkusoitto esittelee useita elokuvan tulevia teemoja. Alkusoiton tapaan myös muut siirtymissä käytetyt musiikit jäävät soimaan pitkään seuraavan kohtauksen ja vuoropuhelun taustalle.

Musiikkia käytetään myös sujuvoittamaan siirtymiä kohtauksesta toiseen. Ohjaajan, kuvaajan ja säveltäjän tarkasta suunnittelusta kertoo esimerkiksi siirtymä, jossa konsuli laittaa kotonaan radion päälle ja radiosta alkaa kuulua Valse moderato. Radion lähikuvasta leikataan lähikuvaan pianistin sormista flyygelin koskettimilla; sama valssi soi Georgen yhtyeen soittamana herraklubilla. Klubikohtauksen lopussa palataan Valse moderaton ja Georgen varjokuvan kautta radioon ja konsulin kotiin.

Toisinaan musiikin tehtävänä on kuvailla kohtauksen miljöötä. Kun sankaritar astuu hotellin aulaan, taustalta kantautuu pianon soittama valssi. Kun herraseurue istuu klubilla pöydän ääressä “rymsteeraamassa”, taustalla soi viihdeyhtyeen virittämä jenkka. Ravintolakohtauksiin George sävelsi kolme eri musiikkia; baarissa soi Ravintolamusiikki 1 eli hidas valssi saksofonisooloineen, Ravintolamusiikki 2 on Tempo di Tango, ja Ravintolamusiikki 3 Fox Swing.

Eversti evp. Sarmo eli Kuollut mies sytyttää tyrmäyksen jälkeen tyynesti tupakan. Kuollut mies rakastuu / Elonet.

PENTTILÄMÄISET HUMORISTISET KÄÄNTEET JA JOPI RINTEEN ROIMA MIEHISYYS

Kuollut mies rakastuu -elokuvan yleisömenestys oli erinomainen, ja myös arvostelijat toivottivat Simo Penttilän tervetulleeksi elokuvakäsikirjoittajien joukkoon.

Aamulehden L-i kirjoitti: “Suomalainen elokuvayleisö saa olla Penttilälle kiitollinen tästä riemastuttavasta tuotteesta, jolla hän on rikastuttanut kotimaista elokuvatuotantoamme. Elokuvan juoni tosin ei ole pahastikaan 'kotimainen' sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta sitä enemmän se on penttilämäinen, ja se takaa yleisölle hauskan illan."

Suomen Sosialidemokraatin T.A. eli Toini Aaltonen kehui: “Paitsi aiheensa puolesta, on filmi tekotapansa puolesta myös mainioimpia elokuvatuotteitamme. Erikoisesti lisää jännityksenomaista tunnelmaa oivallinen elokuvaus, josta vastaa Erkki Majava. Kamerakulmat ovat vaihtelevia, valaistusefektit kekseliäitä ja yleensä kuvauksen tumma tooni niin tehokas, että hätkähtää huomatessaan ulos tullessaan kirkkaan päivänvalon ympärillään. Muutenkin on elokuvan valmistukseen uhrattu huolta ja vaivaa. On koetettu keksiä runsaasti erikoisia ylimenoja, ehkä liiankin erikoisia, sillä toisinaan niissä tuntuu liiaksi tekemällä tehdyn jäljet."


Ohjaaja Ilmari Unho kuvausryhmineen. Kuollut mies rakastuu / Elonet.

Uuden Suomen A-L.S. oli kriittisempi: "Meillä on aina valitettu sopivien filmiaiheiden puutetta. Nyt kun sellainen vihdoinkin erikoisesti filmiä varten kirjoitettuna on tarjolla, eivät lopullisen käsikirjoituksen tekijä sen paremmin kuin ohjaaja Ilmari Unhokaan valitettavasti ole voineet aihetta toteuttaa siinä määrin onnistuneesti, kuin mitä Suomi-Filmin käsikirjoituskilpailussa ensimmäisen palkinnon saanut Simo Penttilän vauhdikas ja lennokas ehdotus edellyttäisi. Elokuvaa haittasi vauhdittomuus.”


Kuvaaja Erkki Majava sai valaisustaan erityistä kiitosta. Kuollut mies rakastuu / Elonet.

Helsingin Sanomien P. T-vi eli Paula Talaskivi oli toista mieltä: "Kuten arvata sopikin, on Simo Penttilän ensimmäinen elokuvalle omistettu jännityskomedia todella nimensä veroinen. Siinä on kyllälti sekä jännitystä että komediasävyä, oikein penttilämäisesti naksahtavia humoristisia käänteitä ja hirtehisleikillisyyttä, jota viimeksimainittua Joel Rinne aivan mestarillisesti ilmensi."


Joen Rinteen Kuollut mies tyrmää konnan. Kuollut mies rakastuu / Elonet.

Rinteen miehekäs, “rennokkaan varma olemus” hurmasi sekä yleisön että arvostelijat. “Joel Rinteen luonnollinen näyttelijäsuoritus oli meillä laatuaan sellaista luokkaa, että jo yksin se olisi riittänyt tekemään filmin katsomisen arvoiseksi. Jopi Rinteessä meillä kerrankin on näyttelijä, joka ei liioittele eikä poseeraa kameran edessä. Hänen sekä ilmeensä että replikointinsa olivat sitäpaitsi osuvasti juuri tyypillistä Simo Penttilän sankaria ja hänen pontevat liikkeensä ja sävynsä vaihdokset kaikessa siekailemattomuudessaan ja roimassa miehisyydessään taas niin aidosti meikäläisiä ja supisuomalaisia, että niistä oikein tuli hyvälle tuulelle."

Kuollut mies rakastuu -elokuvan musiikista arvostelijat eivät sanoneet sanaakaan. Mitä se kertoo Georgen onnistumisesta? Sanotaan, että elokuvamusiikki toimii silloin, kun siihen ei kiinnitä mitään huomiota.


Ulkokohtauksen kuvaukset käynnissä kesäkuisena yönä 1942. Kuollut mies rakastuu / Elonet.

Lue seuraavaksi Jatkosota elo-syyskuu 1942: George säveltää musiikin Jorma Nortimon elokuvaan Synnin puumerkki


Teksti: Tiina-Maija Lehtonen



FORTSÄTTNINGSKRIGET AUGUSTI 1942: GEORGE KOMPONENRAR MUSIKEN TILL ILMARI UNHOS THRILLERKOMEDI EN DÖD MAN BLIR KÄR

Pianisten George de Godzinsky, gitarristen Viljo Immonen och violinisten Boris Wittenberg samt kapten avp. Mikko Vehmas (Reino Valkama) underhåller vid avskedsfesten på Centralklubben. Ilmari Unhos thrillerskomedi Död man blir kär, regisserad för Suomi-Filmi, hade premiär den 16 augusti 1942. Elonet.

Suomeksi

Den 30 juli 1942 var George de Godzinskys ”sommarlov” över och han stod återigen på Korsuorkesterns podie på Konservatoriet vid Propaganda-vapenbrödernas önskekonsert nr 7. Solister var bland andra operasångarna Anna Mutanen och Thure Bahne samt schlagersångaren Eero Väre, med vilken George i maj hade gjort dussintals inspelningar för Fazers skivbolag Kristalli.

Eero Väre som sångsolist med Korsuorkestern, dirigerad av George de Godzinsky, vid Propaganda-Vapenbrödernas önskekonsert nr 7 i Konservatoriet den 30 juli 1942. Krigsmuseet / Militärtjänsteman P.E. Janson.


Anna Mutanen och Thure Bahne som solister i en önskekonsert med en serie operettsånger på Konservatoriet den 30 juli 1942. Krigsmuseet / Militärtjänsteman P.E. Janson.

Den 16 augusti var det äntligen dags för den efterlängtade filmpremiären, till vilken George hade komponerat musiken. Ilmari Unho regisserade den trillerkomedin  Kuollut mies rakastuu [Död man blir kär], som visades på biografer i åtta städer: Helsingfors, Kuopio, Lahtis, Uleåborg, Björneborg, Tammerfors, Åbo och Viborg.

Död man blir kär var Godzinsky och Unhos tredje gemensamma film, som föregicks av komedin Min son generalkonsuln (1940) och musikfilmen Poretta eller Kejsaren utan poäng (1941). Att döma av de många gemensamma produktionerna fungerade samarbetet mellan regissören och kompositören väl, även om George som emigrant från ryssland hade upplevt att Lapua-rörelsen var emot honom, medan Ilmari Unho tillhörde de ivriga anhängarna av Lapua-rörelsens arvtagare, den patriotiska folkrörelsen.

Det hade redan gått åtta månader sedan Godzinskys förra filmpremiär Ministern är lycklig i Toivo Särkkäs regi för Suomen Filmiteollisuus. Splittringen med Särkkä minskade Georges arbetsmöjligheter inom filmbranschen. Både Unhos thrillerkomedi och Jorma Nortimos Syndens bomärke, som hade premiär en månad senare, var båda produktioner av Risto Orkos Suomi-Filmi.

Regissören Ilmari Unho under inspelningen av thrillerskomedin Död man blir kär våren 1942. Den politiskt aktiva Unho tillhörde den patriotiska folkrörelsen. Elonet.

SIMO PENTTILÄS OCH ILMARI UNHOS THRILLERSKOMEDI DÖD MAN BLIR KÄR

Död man blir kär baserades på ett manus av pseudonymen Monsieur X. Monsieur X, alias författaren Simo Penttilä, alias journalisten Uuno Hirvonen, hade i november 1940 vunnit Suomi-Filmis manustävling med temat ”filmkomedi samt äventyrsfilmer och thrillers”. Det kom in 825 bidrag till tävlingen. Det slutgiltiga filmmanuset baserade sig på Penttiläs text och skrevs av regissören Unho.

Inspelningarna på Suomi-Films studio på Munkholmen började först under fortsättningskriget, den 24 april 1942, och pågick till den 12 juni. Filmen innehåller inga hänvisningar till fortsättningskriget, utan handlingen utspelar sig i Helsingfors under mellantidsfreden.

Hjältarna i filmen Kuollut mies rakastuu, Hilkka Helinä och Joel Rinne. Elonet.

Huvudrollen som den Döde mannen, den beslutsamme överste evp. Rainer Sarmo, spelades av Joel Rinne. Godzinsky och Rinne kände varandra väl. Under vinterkriget i februari 1940 hade de underhållit tillsammans i en månad i Landets Skydds styrkor i Karelska näset.

Hjältinnan, spionen med täcknamn Kaksi Iitä, alias den mystiska Berita Eliza Lopez, alias Liisa Rantola, spelades av Hilkka Helinä. Sarmos vänner, kapten avp. Mikko Vehmer och vicehäradshövding Timo Aarma spelades av Reino Valkama och Tauno Majuri och gangsterbossen Thomas Gardener av Santeri Karilo. Karilo, som var från Viborg, hette egentligen Aleksander Kiseleff och hade studerat vid Viborgs musikinstututs teaterklass och fått engagemang vid Viborgs stadsteater 1932, Jäger-Filmi 1938 och Suomi-Filmi 1940.


DETTMAN ELLER DEAD MAN ELLER DÖD MAN

I filmen misstänker den gamle konsuln Ahrman att han blir spionerad på i sitt eget hem. Konsulns son, vicehäradshövding Timo Aarman, har brutit sin förlovning med Brita Remmer, och den dystre Timo är på väg till "vildmarken" till Muursalo fabriker för att ta hand om sin fars affärer på fabriken och godset.


Vicehäradshövding Timo Aarmans avskedsfest på herrklubben. George (till vänster) är med och skålar. Död man blir kär / Elonet.


Kapten avp. Mikko Vehmer (Reino Valkama) underhåller med sin sång. George sitter vid flygeln och Viljo Immonen spelar gitarr. Död man blir kär / Elonet.

När Timos avskedsfest firas i herrsällskap i Centralklubbens lokaler ansluter sig hans vän till sällskapet - den pensionerade översten avp. Sarmo alias Den döde mannen. Timo berättar för Sarmo om det förseglade kuvertet som han ska leverera till Muursalo. Sarmos vän, kapten Vehmer, underhåller sällskapet med att sjunga Iloillat nyt täytyvi jättää ja matkata pakko on pois till ackompanjemang av piano, gitarr och fiol. Herresällskapet stämmer in i refrängen. - George, gitarristen Viljo Immonen och violinisten Boris Wittenberg medverkar i scenen både som bordsgäster och musiker.

Samtidigt i konsulens lokal har hembiträdet Leena – brottslingarnas medhjälpare med täcknamnet Kaksi Eetä – bedövat konsulen med sömnmedel och undersöker kassaskåpet. Sarmo tränger sig in i lägenheten och överraskar Leena när hon ringer sin uppdragsgivare. Leena erkänner att hon fått uppdraget av en kriminell boss.


Maskerade skönheten hotar överste Sarmo med ett vapen. I stolen sitter den drogade konsul Ahrman. Död man blir kär / Elonet.

Sarmo överraskas i sin tur av den maskerade skönheten – brottslingarnas medhjälpare med täcknamnet Kaksi Iitä – som hotar honom med ett vapen. Sarmo berättar för skönheten om bakgrunden till sitt smeknamn: Sarmos släkt har haft namnet Dettman, som på engelska betyder Dead Man och på svenska Död man. Den maskerade skönheten hjälper Leena att fly.

Konsuln avslöjar för sin son Timo att det är den finskfödde skurken Thomas Gardener som ligger bakom spionaget och att det handlar om vissa papper som tillhör Lopez, som skurken vet att konsuln har i sin besittning. Samtidigt är Lopez på väg tillbaka till Finland med båt och minns den orättvisa som Gardener gjort mot honom och hans dotter Berita.

Timo hämtar kuvertet från banken och Sarmo tar det i sin besittning. Timo skuggas av skurkarna som får tag i fel kuvert, där den döde mannen skickar sin hälsning till dem.

Sarmo blir bekant med en vacker kvinna i hotellets lobby, Kaksi Iitä. Den vackra kvinnan låtsas att hon har svindel och ber Sarmo följa henne till sitt hotellrum, där hon presenterar sig som fröken Rantola. Sarmo känner igen henne som den vackra kvinnan som hotade honom med en pistol.


Överste avp. Sarmo (Joel Rinne) erbjuder den "svimmade" skönheten (Hilkka Helinä) en uppfriskande drink på hotellrummet. Död man blir kär / Elonet.

Under tiden hamnar kapten Vehmer i slagsmål med en av skurkarna, som går under täcknamnet Kaksi Ämmää, i hotellets restaurang. Vehmer slår ner skurken och råkar svara i telefonen när Kaksi Iitä ringer och lämnar ett meddelande till Kaksi Ämmää; de måste åka till Muursalo. Vehmer är förvirrad och släpar med sig den medvetslösa skurken hem med sig.

Sarmo åker till Muursalo herrgård för att besöka Timo. Gardener och Kaksi Iitä anländer också till Muursalo och tar in på ett pensionat. Sarmo berättar för Timo att Lopez var den rikaste mannen i Buenos Aires för 15 år sedan. Men Lopez blev angiven av Gardener hamnade i fängelse i flera år av politiska skäl, och hans egendom beslagtogs.

Under tiden har Lopez hunnit ta sig till Helsingfors och träffar konsuln. Lopez berättar om Gardener och hur han skiljde honom från hans dotter Berita. Konsuln har tagit hand om Berita och placerat henne i grossisten Remmers famlij, där hon har vuxit upp tillsammans med hans dotter Brita.

I Muursalo smyger Sarmo ut i natten och bryter sig in i pensionatet, där han överraskar Kaksi Iitä som ligger och sover. Sarmo avslöjar för skönheten att Gardener är en skurk och att Lopez lever. Kaksi Iitä erkänner att hon är Berita Eliza Lopez. Sarmo erkänner i sin tur att han är förälskad och kysser Berita.


Santeri Karilo som gangsterbossen Thomas Gardener. Död man blir kär / Elonet.

Samtidigt bryter sig Gardener in i Muursalos herrgård och tar Timo till fånga. Timo får reda på att Brita Remmer har brutit deras förlovning, eftersom Gardener har övertygat henne om att Timo är ute efter hennes pengar.

Sarmo dyker upp, befriar Timo och berättar att han har förlovat sig med Lopez dotter. Timo blir rasande och attackerar Sarmo, eftersom han tror att det är Brita det gäller. Gardener utnyttjar tumultet och får övertaget för en stund, tills Berita och Lopez kommer till undsättning. Gardener flyr och störtar genom balkongräcket till sin död.

Berita berättar att papperen är i säkerhet och presenterar Sarmo för sin far Lopez. Förväxlingen mellan Beritas och Britas namn klaras upp, och Timo får sin Brita. Vehmer, som håller Kaksi Ämmää fången i sitt hem, ringer Sarmo och blir inbjuden till förlovningsfesten.


Affisch för filmen Död man blir kär. Elonet.

SPÄNNINGSMUSIK I GODZINSKYS STIL

Efter den hyllade filmen  Den stulna döden (1938) i Nyrki Tapiovaaras regi fick George återigen använda spänningsskapande effekter i sin filmmusik. Han komponerade sex orkesterstycken och en sång till filmen Död man blir kär. Endast sången är inspelad som playback, övrig musik spelas i bakgrunden och är noggrant klippt efter filmens handling.

Filmen har tre längre musiknummer: öppningsmusiken, slutmusiken och musiken som ackompanjerar fyra scener i handlingen: Sarmo och Timo säger god natt, Sarmo går ensam ut i natten, Sarmo bryter sig in i ett värdshus och Gardener bryter sig in i herrgården. Scenerna innehåller ingen dialog, vilket gör musiken till en viktig cinematografisk faktor.

Komedin börjar med ett två minuter långt inledningsstycke som först spelas mot en svart bakgrund, fortsätter under de första bilderna och sträcker sig långt in i den första scenen som bakgrundsmusik. I Godzinskys stil presenterar inledningsstycket flera av filmens kommande teman. Liksom inledningen fortsätter även den musik som används i övergångarna att spela länge i bakgrunden under följande scen och dialog.

Musiken används också för att göra övergångarna mellan scenerna smidigare. Regissörens, filmfotografens och kompositörens noggranna planering framgår till exempel av övergången där konsuln sätter på radion hemma och Valse moderato börjar spelas. En närbild av radion klipps till en närbild av pianists fingrar på flygelns tangenter; samma vals spelas av Georges band på herrklubben. I slutet av klubbscenen återvänder vi till Valse moderato och Georges skuggbild via radion och konsulens hem.

Ibland har musiken till uppgift att beskriva scenens miljö. När hjältinnan kliver in i hotellets lobby hörs en vals spelas på piano i bakgrunden. När herrklubbens medlemmar sitter vid bordet på klubben och ”rymsterar” spelas en jenkka av ett underhållningsorkester i bakgrunden. George komponerade tre olika musikstycken för restaurangscenerna: i baren spelas Restaurangmusik 1, en långsam vals med saxofonsolo, Restaurangmusik 2 är Tempo di Tango och Restaurangmusik 3 Fox Swing.


 Översten  avp. Sarmo, även kallad Den döde mannen, tänder lugnt en cigarett efter en knockout. Död man blir kär / Elonet.

PENTTILÄS HUMORISTISKA VÄNDNINGAR OCH JOPI RINNES GROVA MANLIGHET

Filmen Död man blir kär blev en stor publiksuccé, och även kritikerna välkomnade Simo Penttilä till skaran av filmmanusförfattare.

Aamulehtis  L-i skrev: ”Den finska filmpubliken kan tacka Penttilä för denna glädjande produkt, som har berikat vår inhemska filmproduktion. Filmens handling är visserligen inte särskilt ”inhemsk” i ordets egentliga bemärkelse, men desto mer är den typisk för Penttilä, vilket garanterar publiken en underhållande kväll.”

Suomen Sosialidemokraattis T.A., alias Toini Aaltonen, berömde filmen: ”Förutom sitt ämne är filmen också en av våra bästa filmproduktioner tack vare sitt utförande. Den spänningsfyllda stämningen förstärks särskilt av den utmärkta fotografin, som Erkki Majava står för. Kameravinklarna är varierande, ljuseffekterna uppfinningsrika och den mörka tonen i fotografin så effektiv att man till och med ryggar tillbaka när man kommer ut i det klara dagsljuset. I övrigt har man lagt ner mycket omsorg och möda på filmens produktion. Man har försökt hitta på många speciella övergångar, kanske till och med för speciella, eftersom de ibland känns alltför påklistrade.


Regissören Ilmari Unho och filmteamet. Död man blir kär / Elonet.

Uusi Suomis A-L.S. var mer kritisk: ”Vi har alltid klagat på bristen på lämpliga filmämnen. Nu när vi äntligen har en sådan som är speciellt skriven för film, har tyvärr varken manusförfattaren eller regissören Ilmari Unho kunnat förverkliga ämnet så framgångsrikt som Simo Penttiläs fartfyllda och livliga förslag, som vann första pris i Suomi-Films manus tävling, skulle ha krävt. Filmen drabbades av bristande tempo.


Fotografen Erkki Majava fick särskild beröm för sin ljussättning. Död man blir kär / Elonet.

Helsingin Sanomats P. T-vi, alias Paula Talaskivi, var av en annan åsikt: ”Som man kunde förvänta sig är Simo Penttiläs första spänningskomedi för film verkligen värdig sitt namn. Den innehåller både spänning och komiska inslag, humoristiska vändningar som är typiska för Penttilä och en lekfullhet som Joel Rinne gestaltar på ett mästerligt sätt.”


Den döde mannen Joel Rinne fäller skurken. Död man blir kär/ Elonet.

Rinnes manliga, ”avslappnade och självsäkra uppträdande” charmerade både publiken och kritikerna. ”Joel Rinnes naturliga skådespelarinsats var av en sådan kvalitet att den i sig själv skulle ha räckt för att göra filmen sevärd. I Jopi Rinne har vi för en gångs skull en skådespelare som varken överdriver eller poserar framför kameran. Hans uttryck och repliker var dessutom precis typiska för Simo Penttiläs hjältar, och hans kraftfulla rörelser och tonfall i all sin orubblighet och grova manlighet var så genuint finskt att de verkligen gjorde en på gott humör.”

Kritikerna sa inte ett ord om musiken i filmen Död man blir kär. Vad säger det om Georges framgång? Man säger att filmmusik fungerar när man inte lägger märke till den.


Utomhusinspelningar pågår en sommarnatt 1942. Död man blir kär / Elonet.

Läs som nästa Fortsättningskriget augusti–september 1942: George komponerar musiken till Jorma Nortimos film Synnin puumerkki


Text: Tiina-Maija Lehtonen

Svensk översättning: Christian de Godzinsky












Suositut tekstit

Kuva

Imatralle Onnelaan

Kuva

Hyvästi Onnela