Jatkosota kesä-heinäkuu 1943: Elokuvatähti Lizzi Waldmüller Helsingissä
Juhannusaattona 23. kesäkuuta 1943 George de Godzinsky esiintyi harmonikkoineen Riihimäen Peltosaaren juhannusjuhlilla. “Tilaisuus oli ennakolta hyvin mainostettu ja kun sattui vielä erinomainen sää, oli yleisömenestys myöskin sen mukainen ainakin 2500 – 3000 henkilöä oli kokoontunut seuraamaan runsasta ja kauttaaltaan huumorin läpitunkemaa ohjelmaa”, Hämeen Kansa kirjoitti.
JUHANNUSAATTO RIIHIMÄELLÄ JA JUHANNUSPÄIVÄ NOKIALLA
“Ohjelman suorituksen aloittivat hanuritaiturit Viljo Vesterinen ja Jorma Juselius sekä taiteilija Georges de
Godzinsky harmonikkojen yhteisesityksellä. Sitten esiintyivät eri
taiteilijat vuoron perään ja kukin moneen otteeseen. Siinä saatiin kuulla
elokuvanäyttelijä Kullervo Kalskeen humoristisia jutelmia,
samoin näyttelijä Pentti Viljasen nauruhermoja kutkuttavia
esityksiä, laulajatar Annikki Arnin ja
oopperalaulaja Olavi Nybergin lauluja, joita taiteilija
Godzinsky säesti pianolla. Humoristisia lauluja esittivät
näyttelijättäret Kirsti Hurme ja Siiri Angerkoski sekä iskelmälaulaja A. Aimo, joita Vesterinen säesti
hanurilla. Eino Katajavuori esitti suurella mieltymyksen
kuultuja xylofonisooloja, Asemiesiltojen ilonpitäjä Toivo Alajärvi piti huolta iloisista kertomuksista, jollaisia lisäksi esitti
näyttelijätär Siiri Angerkoski”, lehti jatkoi. Neljästä pojasta kolme -
Godzinsky, Vesterinen ja Katajavuori - oli pitkästä aikaa samalla
esiintymislavalla, vain Georg Malmstén puuttui.
"Vielä saatiin katsella taidetanssia, jota esittivät Fritz Hall ja Terttu Miekkalinna. Näyttelijä Pentti Viljanen toimi
kuuluttajana tavalla, joka sai hänen esityksensä tuntumaan maukkaimmilta
ilopillereiltä. Lopettajaissanat lausui A. Aimo ja viimeksi laulettiin
yhteisesti kolmen hanurin säestyksellä. Yleisö nautti illasta kovasti ja
olisi ehkä tyytyväisyys ollut vieläkin suurempi, jos olisi ollut kovaääniset
esityksiä vahvistamassa. Nyt sellaisten puuttuessa eivät kauempana olevat
saaneet esityksistä likipitäenkään täydellistä kuvaa”, Hämeen Kansa päätti
kirjoituksensa.
|
| Riihimäen Peltosaaressa oli juhannusaattona 1943 arviolta 2500 - 3000 juhlijaa. Godzinskyn perhearkisto. |
Riihimäeltä George kiirehti Nokialle, missä seuraavana, juhannuspäivänä 24. kesäkuuta järjestettiin Propaganda-Aseveljien 63. asemiesilta. Nokian Kerholassa vedettiin sama ohjelma kahteen kertaan, klo 17.30-19 ja klo 19.30-21. Georgen ohella esiintyjäkaartiin kuuluivat Sointu Kouvo, Siiri Angerkoski, Tauno Palo, Veikko Heinämies, Armas Piispanen, Erkki Koivisto, Toivo Gerdt, taikuri Solmu Mäkelä, mieskvartetti ja Asemiesorkesteri. Kuuluttajana toimi vänrikki Veikko Itkonen.
![]() |
| Asemiesilta nro 63 Nokian Kerholassa juhannuspäivänä 24. kesäkuuta 1943. Hopeatorvet 1.6.1943. Kansalliskirjasto / Aikakauslehtien digiarkisto. |
ELOKUVATÄHTI LIZZI WALDMÜLLER KONSERVATORIOLLA
Juhannuksen jälkeen, 30. kesäkuuta kulttuurivaihtosopimus toi Helsinkiin jälleen kuuluisuuden, itävaltalaisen näyttelijättären ja laulajattaren Lizzi Waldmüllerin. Hänen läpimurtonsa oli naispääosa Willi Forstin elokuvassa Bel Ami vuodelta 1939. Lizzi ja säestäjänsä, säveltäjä-kapellimestari Franz Grothe saapuivat Helsinkiin lentäen.
Malmin lentokentällä taiteilijat saatettiin hotelli Kämpiin
tervetuliaislounaalle. Vastaanottajien joukossa oli muiden muassa
luutnantti, säveltäjä-kapellimestari Nils-Eric Fougstedt, joka
toimi vierailun isäntänä. - Georgen opiskelukaveria ja ystävää pidettiin uutena löytönä elokuvamusiikin säveltäjänä, sen jälkeen kun Suomen Filmiteollisuuden Katariina ja Munkkiniemen kreivi oli saanut ensi-iltansa tammikuussa 1943.
|
| Lizzi ja Franz Grothe pianon ääressä Kämpissä. Sotamuseo / sotilasvirkailija Esko Manninen. |
|
| Lizzi kirjoittamassa nimikirjoitusta ihailijalleen Kämpissä. Sotamuseo / sotilasvirkailija Esko Manninen. |
Lizzi Waldmüller ja Franz Grothe esiintyivät illalla Konservatoriolla, missä heiyä avusti suuri ajanvieteorkesteri. George soitti orkesterissa flygeliä ja ystävänsä Wolde Jussila viulua. Thure Bahne avusti laulusolistina. Konsertin jälkeen tähden ohjelma jatkui illanvietolla Kämpissä.
![]() |
| Lizzi Waldmüllerin konserttiohjelmat Konservatoriolla 30.6. ja Messukeskuksessa 1.7.1943 Hopeatorvet-lehden numerossa 26 1.6.1943 Kansalliskirjasto / Aikakauslehtien digiarkisto. |
|
| Tyylikästä yleisöä Konservatorion täydessä salissa. Sotamuseo / sotilasvirkailija Esko Manninen. |
.
|
| Lizzin tumma esiintymisleninki on vaihtunut kesken konsertin vaaleaan. Sotamuseo / sotilasvirkailija Esko Manninen. |
|
| Kapellimestari Franz Grothe, suomalainen operettitähti Thure Bahne ja kukitettu tähti konsertin jälkeen. Sotamuseo / sotilasvirkailija Esko Manninen. |
LIZZI MESSUKESKUKSEN ASEMIESILLASSA
Seuraavana päivänä, torstaina 1. heinäkuuta Lizzi Waldmüllerin ohjelmassa
oli tervehdyskäynti Munkkiniemen sotasairaalassa osoitteessa
Munkkiniemenkatu 6.
|
| Elokuvatähti tervehtii haavoittunutta sotilasta munkkiniemeläisessä sotasairaalassa. Sotamuseo / sotilasvirkailija Esko Manninen. |
Illalla tähden oli määrä esiintyä Propaganda-Aseveljien 64.
asemiesillassa Messuhallissa. Veikko Itkonen oli toimittajana paikalla,
kun Lizzi saapui Messuhalliin. Itkonen raportoi Hopeatorvet-lehdessä:
“Asemiesillan kenraaliharjoitus Messuhallissa on täydessä käynnissä.
Radiomiehet viimeistelevät lukuisten mikrofoniensa paikkoja, lavastajat
kantavat toinen toistaan ihanampia kukkakoreja esiintymiskorokkeen äärelle
ja filmiherrat suuntaavat katossa riippuvien valtavien valonheittäjiensä
valokeiloja ja juuri siihen paikkaan, missä Lizzi Waldmüller tulee illalla
lavan keskikorokkeella esiintymään."
|
| Franz Grothe johtaa asemiesorkesteria Messukeskuksen asemiesillassa 1. heinäkuuta 1943. Flyygelin ääressä George de Godzinsky. Sotamuseo / sotilasvirkailija Esko Manninen. |
"Godzinsky trimmaa Asemiesorkesteriaan yhtä vilkkaana, yhtä tempperamenttisena kuin aina, housunlahkeet vielä pyöräilymatkan jäljiltä nipistimien puristuksessa. Hän vaatii salissa olijoilta ehdotonta hiljaisuutta, mutta turhaan, maalareilla, valomiehillä, siivoojilla, harjoitusvuorojaan odottavilla esiintyjillä, kaikilla on vielä omat työnsä ja touhunsa tehtävänä ennen kuin kaikki on valmiina ennen illan fafaarien kajahtamista", Itkonen jatkoi.
"Kello lähenee 15.30, jolloin saksalaisten vieraiden on määrä saapua mikrofonikokeeseen, Meisel-ketjun monet ja lukuisat esiintyjät nousevat vielä lavalle, kipuavat kukin korokkeelleen salaperäisen näköisen kaksisarvisen mikrofonin ääreen. Godzinsky kohottaa tahtipuikkonsa, mutta samassa käy salissaolijoiden keskuudessa kohahdus, joka laskee hänen kätensä ja kääntää hänen päänsä ja katseensa samaan suuntaan kuin muidenkin läsnäolijoiden. Lizzie Waldmüller ja Frans Grothe saapuvat Messuhallin sivuovesta “Pöön” ja “Fugan” - Asemiesiltojen pääjärjestäjien - seurassa.”
Pöö oli Paavo Päiwiön lempinimi, kun Fuga oli kapellimestari Nils-Eric Fougstedt.
“Lizziellä on yksinkertainen vihreä leninki yllään, sanomalehtikuvista tuttu vihreä turbaani päässään. Hän kävelee lyhyin, melkeinpä sipsuttavin askelin lavan edustalle ja istuutuu ensimmäiseen penkkiin. Grothe kesäisessä nuorekkain leikkauksin tehdyssä vaaleassa puvussa seuraa hänen vanavedessään ja keskustelee Fugan kanssa Messuhallin suuruutta ihmetellen, koskapa hänen silmänsä mittailevat kaikkiin suuntiin salin pitkiä seiniä ja sen kaarevaa kattoa. Lizzie on pieni siro vilkas ja tumma. Ajattelen, etteivät valokuvat ja filmi ole pystyneet tekemään täyttä oikeutta hänen viehättävyydelleen", Itkonen selosti.
"Meisel-ketjun esiintyjät poistuvat kohteliaasti lavalta. Godzinsky
luovuttaa paikkansa Grothelle, jota hän sydämellisesti hymyillen
tervehtii. Hehän ovat tavanneet jo edellisenä iltana Konservatoriossa.
Radiomiehet ohjaavat Lizzien mikrofoninsa ääreen korkealle korokkeelle,
josta tämä antaa katseensa kiertää pitkin Messuhallin monia tyhjiä
penkkirivejä. Salissa oleva Tuliviuhkan rintamakuoro aloittaa aplodit,
Asemiesorkesteri ja muut läsnäolijat yhtyvät niihin. Lizzie hymyilee,
kumartaa ja samassa jo orkesteri Grothen johdolla virittää Bel-Amin. Sali hiljenee, ja Lizzie aloittaa laulunsa. Kirkkaana ja helmeilevänä
kaikuu hänen äänensä Messuhallin kovaäänisistä", Veikko Itkonen päätti
kirjoituksensa.
|
| Lizzi Waldmüller laulaa Bel Amin Messukeskuksessa 1. heinäkuuta 1943. Elonet / Puolustusvoimain Finlandia-katsaus 10. |
Illalla suoran radiolähetyksen mikrofonien lisäksi paikalla olivat myös
kamerat. Lizzin esittämä Bel Ami kuvattiin, äänitettiin, ja leikattiin
mukaan Puolustusvoimain Finlandia-katsaukseen nro 10.
|
| Lizzi Waldmüller poistuu Messuhallista ihailijoiden tungeksiessa hänen ympärillään. Sotamuseo / sotilasvirkailija Esko Manninen. |
Asemiesillan jälkeen elokuvatähden ohjelmassa seurasi illalliset Seurahuoneella. Oliko George mukana myös siellä, ei ole tietoa.
TOVERUUDEN TALO ROVANIEMELLÄ
Helsingistä Lizzi Waldmüllerin ja Franz Grothen matka jatkui Rovaniemelle, missä 4. heinäkuuta tapahtui heidän Suomen vierailunsa varsinainen pääesiintyminen. Esityspaikka oli Haus der Kameradschaft eli Toveruuden talo, ja yleisönä taiteilijoiden omia maanmiehiä. Lisäksi konsertti radioitiin Berliiniin suorana lähetyksenä.
Kun saksalaisille oli käynyt selväksi, että Rovaniemeltä puuttui kunnollinen esiintymistila - Suojeluskuntatalo oli tarkoitukseen liian vaatimaton - he tekivät esityksen uudesta kulttuuritalosta. Kenraalieversti Eduard Dietl vihki 15. maaliskuuta 1943 käyttöön Haus der Kameradschaftin eli Toveruuden talon. Rakennus piti sisällään 350-paikkaisen tilan, joka toimi teatterina, elokuvateatterina ja konserttisalina. Kulttuuritalon valmistuttua oli helpompi saada kuuluisia saksalaisia taiteilijoita esiintymään saksalaisille joukoille Rovaniemellä.
|
| Saksalaisten Rovaniemelle rakentama Haus der Kameradschaft eli Toveruuden talo vihittiin käyttöön 15. maaliskuuta 1943. Sotamuseo / Luutnantti Pekka Kyytinen. |
Lizzi Waldmüllerin elämä päättyi vajaat kaksi vuotta Suomen vierailun jälkeen. Ihailtu laulajatar ja näyttelijätär kuoli 8. huhtikuuta 1945 pommituksessa Wienin Franziskanerplatzilla. Sota päättyi kuukautta myöhemmin. Lizzi oli kuollessaan 40-vuotias.
Lue seuraavaksi Jatkosota heinä-syyskuu 1943: Asemiesiltojen kiireinen kapellimestari
Teksti: Tiina-Maija Lehtonen
FORTSÄTTNINGSKRIGET JUNI-JULI 1943: FILMSTJÄRNAN LIZZI WALDMÜLLER I HELSINGFORS
På midsommaraftonen den 23 juni 1943 uppträdde George de Godzinsky med sitt dragspel på midsommarfesten i Riihimäkis Peltosaari. "Evenemanget hade på förhand varit väl annonserat och då vädret dessutom var utmärkt, var publikframgången därefter, åtminstone 2500 – 3000 personer hade samlats för att följa det rikliga och genomgående av humor genomsyrade programmet", skrev Hämeen Kansa.
MIDSOMMARAFTON I RIIHIMÄKI OCH MIDSOMMARDAGEN I NOKIA
"Framförandet av programmet inleddes med dragspelsvirtuoserna Viljo Vesterinen och Jorma Juselius samt artisten Georges de
Godzinsky med ett gemensamt framträdande på dragspel. Sedan uppträdde
olika artister turvis och var och en flera gånger. Då fick man höra
filmaktören Kullervo Kalskes humoristiska skämt, likaså
skådespelaren Pentti Viljanens humoristiska
framträdanden, sånger av sångerskan Annikki Arni och
operasångaren Olavi Nyberg, vilka artisten Godzinsky
ackompanjerade på piano. Humoristiska sånger framfördes av
skådespelerskorna Kirsti Hurme och Siiri Angerkoski samt schlagersångaren A. Aimo, som Vesterinen
ackompanjerade på dragspel. Eino Katajavuori framförde
mycket omtyckta xylofonsolon, soldatkvällarnas glädjespridare Toivo Alajärvi höll i de glada berättelserna, vilka dessutom framfördes av
skådespelerskan Siiri Angerkoski", fortsatte tidningen. Tre av de fyra
pojkarna - Godzinsky, Vesterinen och Katajavuori - stod efter en lång tid
på samma scen, endast Georg Malmstén saknades.
"Man fick ännu se konstnärlig dans, som framfördes av Fritz Hall och Terttu Miekkalinna. Skådespelaren Pentti Viljanen
fungerade som konferencier på ett sätt som fick hans framföranden att
kännas som de läckraste glädjepillren. Avslutningsorden uttalades av A.
Aimo och sist sjöngs det gemensamt med ackompanjemang av tre dragspel.
Publiken njöt av kvällen väldigt mycket och belåtenheten hade kanske varit
ännu större om det hade funnits högtalare för att förstärka framförandena.
Nu, i avsaknaden av sådana, fick de som var längre bort inte ens en nästan
fullständig bild av framträdandena", avslutade Hämeen Kansa sin
artikel.
|
| I Riihimäkis Peltosaari fanns det midsommaraftonen 1943 uppskattningsvis 2500 - 3000 festdeltagare. Godzinskys familjearkiv. |
Från Riihimäki skyndade George till Nokia, där det följande dag, midsommardagen den 24 juni, ordnades Propaganda-Vapenbrödernas 63:e soldatkväll. I Nokias Kerhola framfördes samma program två gånger, kl. 17.30-19 och kl. 19.30-21. Utöver George bestod artistkadern av Sointu Kouvo, Siiri Angerkoski, Tauno Palo, Veikko Heinämies, Armas Piispanen, Erkki Koivisto, Toivo Gerdt, trollkarlen Solmu Mäkelä, en manskartett och Soldatorkestern. Som utropare konferencier fungerade fänrik Veikko Itkonen.
FILMSTJÄRNAN LIZZI WALDMÜLLER PÅ KONSERVATORIET
Efter midsommar, den 30 juni, förde kulturbytesavtalet åter en kändis till Helsingfors, den österrikiska skådespelerskan och sångerskan Lizzi Waldmüller. Hennes genombrott var den kvinnliga huvudrollen i Willi Forsts film Bel Ami från 1939. Lizzi och hennes ackompanjatör, kompositör-kapellmästaren Franz Grothe anlände till Helsingfors med flyg.
Från Malms flygfält eskorterades artisterna till hotell Kämp för en
välkomstlunch. Bland mottagarna fanns bland annat löjtnanten,
kompositör-kapellmästaren Nils-Eric Fougstedt, som agerade
värd för besöket. Georges studiekamrat och vän var vid denna tid en ny
upptäckt som filmkompositör. Suomen Filmiteollisuus' Katariina ja Munkkiniemen kreivi hade haft premiär i januari 1943, och Fougstedt hade komponerat
musiken till den historiska romansen.
|
|
Lizzi och Franz Grothe vid pianot på Kämp. Krigsmuseet /
militärtjänsteman Esko Manninen. |
|
| Lizzi skriver autograf till sin beundrare på Kämp. Krigsmuseet / militärtjänsteman Esko Manninen. |
Lizzi Waldmüller och Franz Grothe uppträdde på kvällen på
Konservatoriet, där de assisterades av en stor underhållningsorkester.
George spelade flygel i orkestern och hans vän Wolde Jussila fiol. Thure Bahne assisterade som sångsolist.
Efter konserten fortsatte stjärnans program med en kvällssamvaro på
Kämp.
|
| Stilfull publik i den fullsatta Konservatoriesalen. Krigsmuseet / militärtjänsteman Esko Manninen. |
.
|
| Lizzis mörka scenklänning har bytts ut mot en ljus mitt under konserten. Krigsmuseet / militärtjänsteman Esko Manninen. |
|
| Kapellmästare Franz Grothe, den finska operettstjärnan Thure Bahne och den blomsterkrönta stjärnan efter konserten. Krigsmuseet / militärtjänsteman Esko Manninen. |
LIZZI I MÄSSHALLENS SOLDATKVÄLL
Följande dag, torsdagen den 1 juli, hade Lizzi Waldmüller i sitt
program ett besök på Munksnäs militärsjukhus på adressen Munksnäsgatan
6.
|
| Filmstjärnan hälsar på en sårad soldat på militärsjukhuset i Munkkiniemi. Krigsmuseet / militärtjänsteman Esko Manninen. |
På kvällen skulle stjärnan uppträda på Propaganda-Vapenbrödernas 64:e
soldatkväll i Mässhallen. Veikko Itkonen var på plats som reporter när
Lizzi anlände till Mässhallen. Itkonen rapporterade i tidningen
Hopeatorvet: "Generalrepetitionen för Soldatkvällen i Mässhallen är i
full gång. Radiomännen finslipar placeringen av sina talrika mikrofoner,
scenarbetarna bär den ena vackrare blomsterkorgen efter den andra till
podiet, och filmherrarna riktar ljuskäglan från de enorma strålkastarna
som hänger i taket till precis den plats där Lizzi Waldmüller kommer att
uppträda på scenens mittpodium under kvällen."
|
| Franz Grothe dirigerar Soldatorkestern under soldatkvällen i Mässcentrum den 1 juli 1943. Vid flygeln George de Godzinsky. Krigsmuseet / militärtjänsteman Esko Manninen. |
"Godzinsky trimmar sin Soldatorkester lika livlig, lika temperamentsfull som alltid, byxbenen fortfarande ihopklämda av klämmorna efter cykelturen. Han kräver absolut tystnad från de närvarande i salen, men förgäves, målarna, ljusmännen, städarna, de artister som väntar på sina repetitionsturer, alla har fortfarande sina egna jobb och bestyr att utföra innan allt är klart före kvällens fanfarer ljuder", fortsatte Itkonen.
"Klockan närmar sig 15.30, då de tyska gästerna är planerade att anlända för mikrofonprovet, de många och talrika artisterna från Meisel-kedjan stiger ännu upp på scenen, klättrar var och en till sitt podium vid den mystiskt utseende tvåhornade mikrofonen. Godzinsky lyfter sin taktpinne, men i detsamma uppstår ett sorl bland de närvarande i salen, vilket sänker hans hand och vänder hans huvud och blick i samma riktning som de andra närvarande. Lizzie Waldmüller och Frans Grothe anländer genom Mässhallens sidoingång i sällskap av 'Pöö' och 'Fuga' - Soldatkvällarnas huvudarrangörer."
Det finns ingen information om vem Itkonen kallade Pöö, men Fuga var kapellmästare Nils-Eric Fougstedt.
"Lizzie har en enkel grön klänning på sig, den från tidningsbilderna bekanta gröna turbanen på huvudet. Hon går med korta, nästan trippande steg framför scenen och sätter sig på första bänken. Grothe i en somrig ljust skuren kostym följer i hennes fotspår och diskuterar med Fuga, förundrad över Mässhallens storlek, eftersom hans ögon mäter salens långa väggar och dess välvda tak åt alla håll. Lizzie är liten, nätt, livlig och mörk. Jag tänker att fotografier och film inte har lyckats göra full rättvisa åt hennes charm", förklarade Itkonen.
"Artisterna från Meisel-kedjan lämnar artigt scenen. Godzinsky överlämnar sin plats till Grothe, som han hälsar med ett hjärtligt leende. De har ju träffats redan kvällen innan på Konservatoriet. Radiomännen leder Lizzie till sin mikrofon på det höga podiet, varifrån hon låter blicken vandra längs Mässhallens många tomma bänkrader. Frontkören Tuliviuhka i salen inleder applåderna, Soldatorkestern och de andra närvarande ansluter sig. Lizzie ler, bugar och i detsamma stämmer orkestern under Grothes ledning upp i Bel-Ami. Salen tystnar, och Lizzie inleder sin sång. Klar och pärlande ekar hennes röst från Mässhallens högtalare", avslutade Veikko Itkonen sin artikel.
|
| Lizzi Waldmüller sjunger Bel Ami i Mässcentrum den 1 juli 1943. Elonet / Försvarsmaktens Finlandiakatsaus 10. |
På kvällen var det, utöver mikrofonerna för den direkta
radiosändningen, även kameror på plats. Lizzis framförande av Bel Ami
filmades, spelades in och klipptes in i Försvarsmaktens Finlandia-katsaus nr. 10.
|
| Lizzi Waldmüller lämnar Mässhallen med beundrare som trängs runt henne. Krigsmuseet / militärtjänsteman Esko Manninen.. |
Efter Soldatkvällen följdes filmstjärnans program av middag på Socis. Om George var med även där är okänt.
KAMRATSKAPSHUSET I ROVANIEMI
Från Helsingfors fortsatte Lizzi Waldmüller och Franz Grothe sin resa till Rovaniemi, där deras egentliga huvudframträdande under Finlandsbesöket ägde rum den 4 juli. Uppträdandeplatsen var Haus der Kameradschaft, det vill säga Vänskapshuset, och publiken bestod av artisternas egna landsmän. Dessutom radiosändes konserten direkt till Berlin.
När det stod klart för tyskarna att Rovaniemi saknade en ordentlig uppträdandelokal - Skyddskårshuset var för anspråkslöst för ändamålet - lade de fram ett förslag om ett nytt kulturhus. Generalöverste Eduard Dietl invigde Haus der Kameradschaft, det vill säga Kamratskapshuset, den 15 mars 1943. Byggnaden inrymde en sal med 350 platser som fungerade som teater, biograf och konserthus. Efter att kulturhuset stod klart var det lättare att få kända tyska artister att uppträda för de tyska trupperna i Rovaniemi.
|
| Det av tyskarna i Rovaniemi byggda Haus der Kameradschaft, eller Kamratskapshuset, invigdes den 15 mars 1943. Krigsmuseet / Löjtnant Pekka Kyytinen. |
Lizzi Waldmüllers liv tog slut knappt två år efter besöket i Finland. Den beundrade sångerskan och skådespelerskan dog den 8 april 1945 i en bombning på Franziskanerplatz i Wien. Kriget slutade en månad senare. Lizzi var 40 år gammal när hon dog.
Läs härnäst: Fortsättningskriget juli-september 1943: Soldatkvällarnas jäktade kapellmästare
Text: Tiina-Maija Lehtonen
Svensk översättning: Christian de Godzinsky

























